HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Thursday, April 16, 2009

Penerbangan Malaysia: Arak & Seksi

Air Asia sememangnya syarikat penerbangan tambang murah Malaysia dengan trade marknya everyone can fly .

Sungguh begitu , pengalaman saya menaiki Air Asia ini cukup tidak menyenangkan saya . Tambah pula penerbangan yang mengambil masa panjang lebih dari 12 jam .

Bukanlah saya nak komen pasal kualiti kapal terbang . Oleh kerana tambangnya murah , standardlah kualiti dan layanan begitu . Saya terima seadanya walaupun agak terkejut juga saya apabila minta air milo segelas kecil [ plastik ] harganya RM 4 . Kita orang yang tak banyak duit ni , duduk diam sahaja menunggu saat tiba ke destinasi . Lepas tidur bangun , lepas bangun tidur balik . Sesekali membaca dan menulis untuk melengkapkan waktu 12 jam lebih perjalanan .

Seksi

Komen saya di sini ialah masaalah pakaian pramugari Air Asia tu ! kalau ia pun tambang murah , tak kanlah sampai tak mampu nak beli tudung dan kain labuh sikit bagi menutup aurat pramugari . Sudahlah tidak bertudung , ketat dan singkat pula . [ Saudara yang belum pernah naik air asia boleh search dalam google untuk tengok bagaimana pakaian pramugarinya , tak payah lah saya postkan kat sini .]

Mereka yang biasa naik kapal terbang pasti sahaja tahu , pramugari ni bukan boleh duduk diam dalam kapal terbang tu . Dalam tempoh 12 jam 'terperangkap' kat situ saya ingat lebih 20 kali pramugari tu lalu dan melintas di depan saya .

Tidakkah seksa kita melihat pakaian pramugari yang seksi begitu . Ya ! Allah , pandang kanan pramugari , pandang kiri pramugari . Hanya sesekali pramugara melintas . Kita nak bergerak ke arah lain tidak bebas . Terasa macam kena gari dan kita bukan macam pramugari boleh pergi ke sana ke mari dalam kapal terbang tu .

Peliknya , pakaian pramugaranya elok pula boleh menutup aurat malah kemas dan lengkap berpakaian serba hitam berbanding pramugari yang berpakaian garang serba merah , ketat sendat dan singkat . Sudahlah sendat , semua pramugari membuka zip baju mereka ke paras separuh dada . Saya jangka mereka tidak boleh zip sebab baju mereka terlalu ketat dan kecil . Skirt pula hanya antara punggung dan paha . Lebih malang skirt yang sebegitu singkat pun dibelah lagi .

Ya Allah , sukarnya keadaan dan 12 jam perjalanan terasa macam 5 hari . Bila lah nak mendarat ?

Arak

Bertambah parah apabila penerbangan saya baru - baru ni dipenuhi dengan arak . Kiri kanan dan depan belakang penumpang air asia minum arak . Sekian lama saya di darat , agak sukar juga saya nak bertemu dengan orang minum arak kalau tidak ke kawasan bar dan kelab malam . Orang macam kita ni , bila lah nak menjengah ke kawasan sebegitu . Pendek kata memang payah nak tengok orang minum dan jual arak , tapi atas air asia , arak begitu mudah sehingga membuak dan merebak baunya ke seluruh ruang kapal terbang .

Kelihatan juga beberapa pasangan yang sudah mula mabuk dengan arak . Tidurnya membungkang tanpa menghiraukan penumpang yang lain . Rasa tidak selamat pula dalam suasana seperti itu . Ya .. lah , kalau dah mabuk pelbagai kemungkinan boleh berlaku ! Peliknya pihak pengurusan air asia tidak terlintas ke dalam kepala otak mereka kemungkinan yang sebegini ? atau hanya saya di serang rasa bimbang yang tidak bertempat ?

Entah lah , pada saya kalau sudah mabuk arak dan arak adalah ibu kepada segala maksiat , maka apa sahaja kemungkinan boleh berlaku . Begitulah biasanya penangan orang yang hilang aqal dan kewarasan . Tapi mereka ni boleh hujjah balik , bahawa selama ini tidak ada apa - apa pun yang berlaku ? habis tu .... nak tunggu sudah berlaku baru nak bertindak ?

Agaknya apalah yang sedang di fikirkan oleh Menteri yang jaga agama Kol. Mohd jamil Khir , Dr. Mashitah dan lain - lain ? Kalau nak harapkan Datuk Seri Najib , ermm , harap ada percaya tiada !!

Demikianlah hidup tanpa agama , sistem tanpa syariat dan negara tanpa petunjuk .
Post a Comment

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 018 590 8890
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Follow by Email

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive