HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Thursday, July 9, 2009

Hentikan Pembantaian Ummah

Hentikan Pergaduhan dan Rusuhan yang membunuh Ummat islam di XinJiang .


1. Dewan Pemuda PAS Pusat merasa bimbang malah memandang berat akan perkembangan mutakhir yang berlaku di Xinjiang China di mana berlaku pergaduhan etnik antara kumpulan Han dan Uigur yang menyebabkan lebih 156 orang maut dan 1000 orang tercedera.

2. DPP Pusat menegur Kerajaan China dan sangat tidak bersetuju dengan tindakan keras yang diambil sehingga berlaku tragedi pembunuhan terhadap etnik Islam di Wilayah Xinjiang . Media melaporkan Xinjiang ialah tempat bagi kaum Uighur yang mendakwa bahawa mereka di diskriminasi oleh kaum majoriti Han .

3. Rusuhan yang berlaku seperti yang disiarkan oleh media , pihak polis telah menangkap 1,434 kaum Uighur kerana mengadakan perhimpunan besar - besaran . DPPP mempersoalkan mengapakah ramai kaum Uighur yang beragama Islam ditangkap sedang tiada alasan yang munasabah .

4. Pihak polis juga bertindak ganas dengan memukul menggunakan belantan dan menggunakan gas pemedih mata bagi menyuraikan perhimpunan tersebut . Rusuhan dan pergaduhan etnik di kawasan pendudukan muslim dikhuatiri akan menyebabkan sentimen kebencian terhadap ummat Islam dan mengakibatkan krisis kemanusiaan yang berpanjangan .

5. DPP Pusat menegaskan bahawa hak asasi penduduk Islam Uighur di Wilayah Autonomi Xinjiang , mestilah dijamin dan dilindungi semua pihak . Justeru itu , DPP Pusat mengharapkan kerajaan China segera mengatasi dan menghentikan persengketaan yang berlaku dan menyeru semua pihak mencari jalan untuk menyelesaikannya.

6. Memorandum DPP Pusat telah diterima oleh Chen Feng [ First Secretary ] Embassy of the People's Republic of China in Malaysia .

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive