Bagaimana Transaksi Wang Haram ?
Muqaddimah
Isu ini bukanlah perkara baru di dalam Islam. Ini kerana hal ini juga pernah berlaku pada zaman Nabi saw apabila Saidina Abu Bakar ra merujuk kepada Baginda saw mengenai wang haram yang diperolehinya.
Rasulullah bersabda : "Ini kotor, sedekahkanlah ia". Selepas peristiwa ini, barulah turun perintah pengharaman judi secara sepenuhnya sekalipun dengan orang kafir.
Menginfaqkan harta yang diperolehi dari cara yang haram
Pendapat pertama
Dibolehkan untuk menginfaq harta yang diperoleh dari hasil yang haram. Pendapat ini adalah pendapat jumhur.
Sheikh Dr Yusof al-Qardhawi [1]
“Kebenarannya adalah bahawa harta tersebut adalah kotor [ haram ] dengan dinisbahkan kepada orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal akan tetapi ianya baik [ halal ] dengan dinisbahkan kepada faqir miskin untuk tujuan kebaikan
Haram ke atas orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal tetapi dibolehkan kerana tujuan kebaikan tadi seperti menyedekahkannya. Ini kerana, harta tersebut tidak haram bagi zatnya akan tetapi ianya haram hanya kerana individu tertentu kerana sebab yang tertentu.
Transaksi harta haram biasanya berlaku dalam 4 keadaan ;
I. Individu tersebut mengambil harta haram itu untuk kegunaan dirinya dan keluarganya. Keadaan ini telah jelas pengharamannya
III. Harta yang diterima atau diperolehi melalui hasil yang haram ini dimusnahkan [dibakar dll]. Hal ini ada di dalam riwayat yang menceritakan hal keadaan salafus-soleh yang wara’. Akan tetapi perkara ini telah ditolak oleh al-Imam al-Ghazali rhm di dalam kitab al-Ihya’.
IV. Harta tersebut digunakan dalam transaksi yang bertujuan kepada kebaikan seperti untuk disedekahkan kepada orang-orang faqir miskin, anak-anak yatim, ibnu al-Sabil ataupun mana-mana pertubuhan kebajikan, dakwah dan kemasyarakatan Islam. Perkara sebegini adalah dibenarkan.
Al-Imam al-Ghazali rhm
Sekiranya ada yang bertanyakan apakah dalil yang membolehkan untuk disedekahkan dengan sesuatu yang haram?, dan bagaimana pula bersedekah dengan sesuatu yang bukan miliknya[2] ?. Sedangkan di sana terdapat sekumpulan [ulamak] yang tidak membenarkan perkara tersebut kerana ia adalah haram. Sememangnya di sana terdapat satu riwayat yang menyatakan al-Fudhail tidak menerima sedekah yang diterima dari hasil yang haram.
Sheikh Atiyyah Saqor [3]
"Wajib melupuskan harta yang haram ketika bertaubat, ia boleh dilakukan dengan memulangkan kembali harta itu kepada tuannya (jika diketahui) atau kepada warisnya, dan jika tidak mampu diketahui, hendaklah diserahkan kepada faqir miskin bagi memisahkan diri darinya [harta yang haram] dan bukannya bagi meraih pahala (dari serahan itu).
Imam Ibnu Qayyim[4]
Jika sesuatu harta yang didapati dari sumber haram itu diketahui pemiliknya (seperti harta haram hasil curi dan diketahui pemiliknya), cara melupuskannya adalah dengan memulangkan kembali wang curi itu kepada tuannya serta meminta maaf dan kemudian melakukan taubat kepada Allah swt. Sekiranya dia gagal memulangkan kepada tuannya maka hendaklah dia memulangkan kepada warisnya. Sekiranya dia gagal juga, barulah harta itu disalurkan kepada sedeqah
Dalil yang membenarkan
فأمر رسول الله صلي الله عليه وسلم، بالتصدُّق بالشاة المصلية التي قدِّمت إليه فكلَّمته بأنها حرام، إذ قال صلي الله عليه
وسلم: "أطعموها الأساري"
Mafhum hadith
Hadith ini menceritakan bahawasanya pernah dihidangkan kepada Nabi saw daging kambing. Lalu daging tersebut menyatakan kepada Nabi Muhammad saw bahawa ia adalah haram. Lalu Nabi saw menyuruh sahabat untuk memberikan ia kepada orang lain untuk dimakan [menyedekahkannya].
Rasional hadith
Perbuatan Nabi saw yang menyedekahkan daging kambing [yang haram] untuk disedekahkan.
al-Athar Saidina Hasan ra
وسئل الحسن رضي الله عنه، عن توبة الغال (مَن يأخذ من مال الغنيمة قبل أن يقسم، وما يؤخذ منه بعد تفرُّق الجيش)،
فقال: يتصدَّق به.
Mafhum athar
Athar ini menceritakan mengenai taubat bagi orang yang mengambil ghanimah sebelum ianya dibahagikan. Saidina Hasan ra mengatakan bersedekah dengan apa yang diambilnya tadi membuktikan taubat bagi perbuatannya yang mengambil harta dengan cara yang haram.
Rasional athar
Walaupun athar ini menceritakan mengenai ghanimah yang pada asalnya halal, tetapi sekiranya ia diambil dengan cara yang tidak betul maka hukumnya tetap haram kerana harta ghanimah bukanlah pemilikan dia seorang. Ianya perlu dibahagikan mengikut apa yang diajarkan oleh Allah swt. Tuntasnya, apabila ia tidak diambil dengan kaedah yang telah digariskan oleh Allah swt maka ianya tetap haram. Justeru, bagi mereka yang melakukan dosa besar [melakukan sesuatu yang haram] wajib bertaubat dan Saidina Hasan ra menyatakan salah satu cara membuktikan dia bertaubat adalah dengan menyedekahkan apa yang telah diambilnya dengan cara yang salah.
Persamaan hal ini dengan kes di atas adalah kedua-kedua harta tersebut adalah diperolehi melalui hasil yang haram. Hukum haramnya tetap ke atas orang yang melakukan iaitu dia tidak
boleh membelanjakan wang tersebut demi dirinya atau kepentingan keluarganya. Penyelesaiannya adalah wang tersebut perlu diberikan kepada orang lain [faqir miskin] kerana wang tersebut tidak haram pada zatnya untuk orang lain.
Qiyas
Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi menyatakan bahawasanya harta sebegini berada dalam timbangan samada untuk dimusnahkan atau digunakan untuk jalan kebaikan. Ini kerana harta tersebut telah menjadi rosak di sisi pemiliknya. Secara dharuri melalui pengetahuan kita, menggunakan harta tersebut kearah kebajikan adalah lebih baik dari membuangnya ke dasar lautan [memusnahkannya]. Ini kerana, sekiranya kita membuang ia ke dasar lautan maka sesungguhnya benda tersebut hilang dari sisi kita tanpa kita memperoleh faedah daripada perbuatan kita tadi.
Akan tetapi, sekiranya kita menginfaqkan ia kepada faqir miskin nescaya mereka akan mendoakan pemiliknya keberkatan daripada Allah swt. Selain itu, mereka yang faqir tadi boleh memenuhi tuntutan keperluan mereka di samping tuan [harta haram] yang menyedekahkannya tadi memperolehi ganjaran di sisi Allah swt.
Di dalam masalah yang berkaitan penerimaan bantuan dari hasil judi dan situasinya adalah penerima mengetahui wang bantuan tersebut adalah datang dari hasil judi maka wang tersebut perlulah dikembalikan kepada orang yang memberikan atau wakil kepada yang memberikan kerana wang yang diperolehi dari hasil yang haram perlu [wajib] dilupuskan [6]. Ini kerana hukum asal menggunakan wang yang diperolehi dari hasil yang haram hukumnya juga adalah haram. Hal ini dikuatkan dengan kaedah “ bahawa menolong dan menyebarkan yang haram itu juga adalah haram “[7].
Pendapat kedua
Segala bentuk wang yang haram perlu disimpan [dibekukan]. Ini kerana ditakuti harta tersebut jatuh ke tangan mereka yang zalim bukan kepada mereka yang adil. Justeru, dengan menyimpan [membekukan] wang tersebut, ia dapat memelihara harta tersebut daripada jatuh ke tangan orang yang zalim. Antara yang menggunakan pendapat ini adalah Sheikh al-Islam Ibn Taimiah[8]
Dalil bagi pendapat kedua adalah
1.
Firman Allah swt di dalam Surah al-Baqarah
Firman Allah swt di dalam Surah al-Baqarah
Wahai orang-orang Yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu Yang baik-baik, dan sebahagian dari apa Yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. dan janganlah kamu sengaja memilih Yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil Yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali Dengan memejamkan mata padanya. dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji “
ما رواه ابن مسعود – رضي الله عنه – أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: "والذي نفسي بيده لا يكسب عبد مالاً من حرام فينفق منه فيبارك له فيه، ولا يتصدق فيقبل منه ولا يتركه خلف ظهره إلا كان زاده إلى النار"
Rasional dalil
Secara umumnya, dalil di atas menunjukkan bahawasanya Allah tidak akan menerima sedekah melainkan hal keadaan pemberian itu adalah baik. Jadi sedekah dengan harta ini tidak akan diterima melainkan dengan harta yang halal dan diperolehi melalui cara yang mengikut syarak. Syarat untuk amalan yang baik itu diterima [sedekah] adalah melalui infaq harta yang halal.
Jawapan al-Imam al-Ghazali[10]
Adapun kata-kata : kita tidak bersedekah dengan harta melainkan dari harta yang baik [halal] adalah apabila kita mengharapkan pahala dari pemberian sedekah tersebut untuk diri kita. Perbincangan kita sekarang adalah pelupusan harta yang haram dari sisi kita bukan untuk kita mendapatkan pahala buat diri kita. Di antara melupuskan harta tersebut dengan dimusnahkan dan diinfaqkan maka kami cenderung pada pandangan untuk harta tersebut diinfaqkan.
Pendapat ketiga
Hasil dari harta haram perlu dimusnahkan. Sebahagian kecil daripada ulamak-ulamak salaf seperti Qadhi Fudhail al-‘Iyyadh
Walaupun sebahagian besar ulamak yang menerima pandangan bahawasanya duit haram yang diperolehi boleh disedekahkan, akan tetapi masih ada ulamak yang menolak menggunakan duit haram yang disalurkan sebagai sedekah / bantuan.
وحُكي عن الفضيل أنه وقع في يده درهمان، فلما علم أنهما من غير وجههما، رماهما بين الحجارة، وقال: لا أتصدق إلا بالطيِّب، ولا أرضي لغيري ما لا أرضاه لنفسي!
Cara untuk tassorruf [ transaksi ] dengan harta dari hasil yang haram
Pendapat pertama
Digunakan untuk maslahah[11] umum orang Islam dan ini adalah pendapat Sheikh al-Islam Ibnu Taimiah rhm
Pendapat kedua
Digunakan dengan memberi sedekah secara umum[12] dan ini adalah pandangan Hanafiah, Malikiah, Imam Ahmad dan ulamak-ulamak mazhabnya serta Imam Ghazali daripada mazhab Syafi’e
Pendapat ketiga
Digunakan untuk maslahah umat Islam yang faqir (dll) bukan untuk membina masjid. Pendapat ini adalah dari Suruhanjaya Fatwa Penerbitan di Arab Saudi[13] dan Penasihat Gedung Kewangan Kuwait
Pendapat keempat
Digunakan untuk jihad di jalan Allah swt dan ini adalah salah satu pandangan Sheikh al-Islam Ibn Taimiah
____________________________________________________________________________________________
Pencerahan [ Nota Tambahan ]
Apa yang dimaksudkan dengan harta itu haram
Allah tidak menerima sedekah melainkan dengan harta [pemberian] yang baik
Harta yang haram sudah tentu bukan dari hasil dan pemberian yang baik. Malah ia bukan dari milik kita. Bagaimana untuk kita memberi sedekah pada suatu benda yang bukan dari pemilikan kita?.
Secara mudahnya, memberi sedekah dari harta haram ini merupakan kewajipan untuk memisahkan diri pemilik dari harta yang haram. Perkataan sedekah itu diterjemah sebagai memberi bantuan kepada golongan faqir dan miskin. Orang yang menginfaqkan hartanya dari hasil yang haram tidak akan mendapat pahala kerana bersedekah tetapi dia akan mendapat pahala dari sudut yang lain[14] antaranya ;
1.
Menahan dirinya daripada harta tersebut dan mengambil manfaat daripadanya dalam apa jua keadaan.
Menahan dirinya daripada harta tersebut dan mengambil manfaat daripadanya dalam apa jua keadaan.
2. Meletakkan harta tersebut pada tempatnya iaitu ke jalan kebajikan.
3. Melaksanakan kewajipan iaitu melupuskan harta haram disisinya dll.
إنفاق المال المكتسب من حرام
[2] Ini kerana setiap barang yang diperolehi dari sumber yang haram bukanlah menjadi milik bagi orang yang memperolehinya
[3] Min Ahsani al-Kalam fi al-Fatawa (2/65)
[4] Zad al-Ma'ad, Ibn Qayyim, 4/251
[6] Sheikh ‘Athiyyah Saqar ; Min Ahsani al-Kalam fi al-Fatawa
[7] Sheikh Dr Yusof al-Qardhawi ; Bab 1 Halal dan Haram
[12] Keadaan yang kedua ini adalah lebih menyeluruh kerana termasuk kepadanya diberikan kepada faqir miskin
[14] Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi
3 comments:
salam ustaz, mohon izin copy paste.
Tajuk:
Kesilapan Nik Aziz Memahami Istilah ‘Asobiyyah’ Menghalang Perpaduan Melayu
Penulisan ini saya poskan ke blog popular ‘Kickdefella’ sebagai respons kepada suatu penulisan beliau berkaitan PERPADUAN MELAYU.
Salam perjuangan Sheikh,
Tahniah di atas konsistansi Sheikh di dalam memaparkan maklumat-maklumat menarik bagi menyedarkan umat Melayu/Islam di negara kita tentang pentingnya PERPADUAN di kalangan umat Melayu/Islam.
Sekiranya diadakan satu SURVEY di kalangan umat Melayu/Islam di negara ini, saya yakin dan percaya, lebih dari 90% dari mereka mengharapkan KERJASAMA, malah PERPADUAN, di antara parti-parti Melayu/Islam, khususnya UMNO dan PAS.
Sekiranya ini yang didoakan dan dinanti-nanti oleh umat Melayu/Islam, apakah masalah sebenar yang menghalang pemimpin-pemimpin politik Melayu/Islam dari mengorak langkah ke arah PERPADUAN.
Kita masih ingat, tidak berapa lama dahulu, terdapat kecenderungan kepimpinan tertinggi PAS, termasuk Presiden dan Timbalan Presiden, untuk memulakan perbincangan-perbincangan dengan UMNO ke arah memenuhi cita-cita PERPADUAN. Namun begitu, ianya digagalkan oleh Mursyidul-Am PAS sendiri.
Apakah sebenarnya di dalam KEPALA HOTAK Tuan Guru Nik Aziz, sehingga sanggup mengenepikan PERPADUAN di kalangan umat Melayu/Islam, yang juga bermakna mengenepikan perintah-perintah Allah swt dan arahan-arahan Rasulullah saw.
Secara ikhlas dan terus-terang saya ingin nyatakan, bahawa, walaupun Tuan Guru Nik Aziz seorang yang begitu luas ilmu pengetahuannya tentang ilmu-ilmu Islam, beliau bukanlah pakar dalam segala-galanya. Saya percaya, beliau SALAH PANDANG atau mungkin TERKHILAF di dalam memahami makna perkataan ‘asobiyyah’ yang beliau kerap kaitkan dengan UMNO.
Presiden PAS kedua, Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmi, di dalam salah satu penulisannya pernah menempelak mereka yang menganggap perjuangan KEBANGSAAN, seperti perjuangan KEBANGSAAN MELAYU itu sebagai ‘asobiyyah’. Bagi beliau, ‘asobiyyah’ itu bukan bermakna ‘bangsa’ atau ‘kebangsaan’, tetapi ialah ‘sikap taksub’ terhadap sesuatu kumpulan.
Dari apa yang saya dapat faham dari huraian beliau, sekiranya berlaku ‘sikap taksub’ berlebihan di dalam sebuah parti yang bernama PARTI ISLAM sekalipun, ia boleh membawa kepada gejala ‘asobiyyah’ yang dilarang oleh Islam.
Malah, Presiden Ketiga PAS, Allahyarham Datuk Hj Mohd Asri pun berpegang teguh kepada perjuangan Melayu/Islam. Bagi beliau, Islam hanya boleh ditegakkan di mana bahagian dunia oleh kelompok-kelompok dan bangsa-bangsa tertentu. Di awal penyebaran Islam, bangsa Arab adalah pendukung utama obor Islam. Sementara di Asia Tenggara, Islam diletakkan di suatu tempat yang tinggi, secara umumnya, oleh bangsa Melayu.
Saya mengambil peluang ini untuk MENCABAR sesiapa sahaja dari PAS untuk membuktikan pandangan Tuan Guru Nik Aziz bahawa perjuangan bangsa itu bertentangan dengan Islam, sebagaimana sering dilaungnya.
Bagi saya, pandangan Tuan Guru Nik Aziz yang menyamakan ‘asobiyyah’ itu dengan ‘bangsa’ adalah suatu FAHAMAN SESAT DAN KARUT, yang bukan sahaja tidak selari dengan apa yang difahami oleh Allahyarham Dr. Burhanuddin dan Allahyarhan Datuk Hj. Mohd Asri, malah TERPESONG dari ajaran Islam sebenarnya.
Saya percaya, SALAH FAHAM terhadap beberapa aspek ajaran Islam seperti inilah yang MENCELARUKAN umat Melayu/Islam dan menjadi PENGHALANG kepada PERPADUAN.
http://warisantmk.wordpress.com/
setakat cerita bolehlah...
tapi siapakah boleh menghalalkan yang haram..
halal ke haram ke semua milik dan hak Allah..
Allah lah yang boleh menghalalkan yang haram
tapi kalau tak kenal Allah ..macamana nak dihalalkan yang dah tertelan benda haram tu...gitau sat..
Post a Comment