HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Sunday, March 1, 2009

Golongan Yang Celaka



فأنذرتكم نارا تلظى لا يصلها إلا الأشقى الذي كذب و تولى


Maka Aku telah memberikan peringatan [ sesudah memberi petunjuk ] kepada kamu mengenai api neraka yang panas membakar lagi menjulang . Tidak [ menderita diseksa ] oleh bakaran api neraka itu kecuali orang - orang yang sangat celaka . iaitu orang - orang yang dusta [ menolak kebenaran ] dan orang - orang yang berpaling [ daripada kebenaran ]

Surah Al Lail : Ayat 14 - 16

Akhir - akhir ini kalimah celaka menarik perhatian media bahkan mencetus perbalahan di Parlimen berikutan kalimah celaka .

Baru - baru ini Dato' Seri Tuan Guru Presiden PAS telah menganggap golongan yang mempertahankan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris [ PPMSI ] sebagai golongan celaka !

Manakan tidak , mereka bukan sahaja mementingkan bahasa inggeris berbanding bahasa ibunda atau bahasa kebangsaan malah mereka telah memperbodohkan rakyat dan anak bangsa sendiri apabila mereka menurunkan kadar peratusan untuk lulus dalam pengajian sains dan matematik semata - mata bagi mengelabui mata rakyat kononnya PPMSI membawa kejayaan dengan statistik pelajar yang lulus tinggi berbanding sebelumnya .

Ini satu penipuan dan pengkhianatan . Benar pelajar kita lulus tetapi mereka lulus dengan tahap ilmu dan kepandaian mereka yang sangat rendah kerana peratusan lulus direndahkan .

Lebih memalukan , apabila mereka mempertahankan dasar PPMSI ini menganggap bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa ilmu . Maka apalah nilai bahasa ibunda ?

Sedang dunia tahu bagaimana Jepun sebuah negara yang tidak menjadikan bahasa inggeris sebagai bahasa ilmu mencapai kemajuan bertaraf dunia . Demikian Korea , Russia bahkan kuasa baru dunia yang meningkat naik dalam pencapaian teknologi hari ini ialah Iran berbangga dengan bahasa Parsinya .

Kita bukanlah bersikap prejudis terhadap bahasa asing termasuk inggeris , tetapi jangan lah kita menggadaikan masa depan anak bangsa kita . Apa kena mengena sains dan matematik dengan bahasa inggeris ? Jika alasan mereka ingin memantapkan bahasa inggeris , mereka perlu meningkatkan mutu pengajian dan pembelajaran bahasa inggeris bukannya mengorbankan subjek lain .

Apabila pelbagai pihak termasuk tokoh bahasa memberi peringatan dan tunjuk ajar dalam perkara ini , mereka keras kepala . Degil dan pekak badak ! Setelah kebenarannya terbentang dihadapan mereka bahawa apa yang mereka lakukan ini salah dan tidak menguntungkan anak bangsa sendiri , mereka masih sombong dan angkuh ! inilah golongan celaka !

Khianat kepada anak bangsa sendiri . kalau penentangan ini hanya datang dari parti politik seperti PAS dan lainnya , mereka kata puak pembangkang hanya tahu membangkang !

Kini penentangan itu datang dari tokoh - tokoh bahasa seperti Prof Emeritus Dato' Nik Safiah Karim , Dato' Dr. Ahmad Hassan , Dato' A Samad Said , Dato' Baha Zain , Prof Emeritus Abdullah Hassan Dr. Shaharil Mohamad Zain dan ramai lagi aktivis bahasa dalam negara yang mereka sebelumnya mendapat pengiktirafan kerajaan dengan pelbagai gelaran atas jasa mereka terhadap bahasa , bangsa dan negara .

Kenapa kini nasihat dan tunjuk ajar mereka diketepikan ? Apa yang sedang dipertahankan oleh Kerajaan ini kalau tidak hanya ego dan keras kepalanya ?

Kini rakyat bangkit atas kesedaran untuk mempertahankan bahasa kebangsaan mereka . Melalui Gerakan Mansuhkan PPMSI dengan himpunan 100 ribu rakyat yang akan bergerak ke Istana Negara bagi membawa memorundum kepada Tuanku yang dipertuan Agong .

Saya sendiri berharap agar pemuda khasnya di seluruh negara bangkit dan menggerakkan rakyat lantas memimpin kesedaran mereka menuntut agar PPMSI segera dimansuhkan . Kemuncaknya pada 7 Mac 2009 ini akan menyaksikan gelombang kebangkitan rakyat untuk meruntuhkan benteng keangkuhan Kerajaan UMNO dan BN .

5 comments:

Anonymous said...

Hancur UMNO

Anonymous said...

PAS=THE FUN KILLER,THE DREAM KILLER!Mampuih aahh semua haram..tak maju maju negara..

Abdul Fathir said...

abis tu, kalau SEMUA halal, majulah negara?

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

PAS=THE FUN KILLER,THE DREAM KILLER!Mampuih aahh semua haram..tak maju maju negara..

01 March 2009 18:17
agak nya dia ni pun celaka gak..mmg la pas kata sana haram sini haram, sbb banyak sgt benda y tak ikut apa yg Allah suruh, ape korang ni besa sgt ke sampai perintah Allah selamba badak korang tanak ikut..

Anonymous said...

Perkataan "Celaka" adalah kalimah keramat Raja Karpal Sing.
Sahabat2 UMNO jgn marah sangat kerana ini adalah Raja Pakatan.Mereka pasti mempertahankan Raja mereka.

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive