HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Wednesday, March 18, 2009

Pemimpin Yang Terlibat Dengan Rasuah Wajib Letak Jawatan

Malu. Sungguh memalukan! Sebelum ini, setiap kali PAS mendedahkan kepada rakyat betapa pemimpin UMNO adalah kaki rasuah, PAS ditempelak. Mereka kata inilah kerja pembangkang! Tidak ada kerja lain! Tuduh orang, tabur fitnah dan sibuk perihal orang lain. Kini Lembaga Disiplin UMNO sendiri mengesahkan pemimpin UMNO terlibat dengan rasuah atau politik wang.

Rasuah adalah suatu amalan keji dan dicela dalam Islam. Ia satu amalan yang bercanggah dengan integriti. Malah Rasulullah sallallahu‘alaihi wasallam pernah menyebut;
لَعَنَ اللَّهُ الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ وَالرَّائِشَ
“Allah melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan orang yang menjadi orang perantaraan.” (riwayat al-Tabarani)

Sekadar mengesahkan bersalah kerana terlibat dengan rasuah seperti Khairi Jamaludin tetapi masih boleh bertanding ke Jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, atau masih boleh memimpin UMNO jelas menunjukkan UMNO sebenar parti yang tidak sensitif dengan amalan keji ini. Bagaimana pelaku perbuatan yang keji masih diterima untuk memimpin sebuah parti sekali gus memimpin negara?

Setelah disahkan bersalah, Ali Rustam biarpun tidak dibenarkan bertanding ke Jawatan Timbalan Presiden tetapi masih kekal sebagai Ketua Menteri Melaka. Persoalannya ialah apa beza antara keduanya? Bertanding Timbalan Presiden dengan Ketua Menteri tidak ada bezanya. Beliau masih memimpin dalam keadaan beliau telah disabitkan bersalah sebagai perasuah atau pengamal politik wang.
Ertinya UMNO masih menyimpan pemimpin yang telah disahkan terlibat dengan rasuah. Sungguh memalukan sebagai sebuah parti besar yang menerajui kepimpinan negara. Bagaimanalah negara mahu bebas dari rasuah. Sedang rasuah samalah kejinya dengan dadah. Kalau dadah disebut najis apa kurangnya rasuah, samalah jijiknya dengan najis.
Tetapi UMNO masih bermuka tebal, apabila Datuk Seri Najib isytihar bahawa Ali Rustam hanya tidak dibenarkan bertanding tetapi masih kekal sebagai Ketua Menteri Melaka. Malang rakyat negeri Melaka berketua menteri-kan Ali Rustam malah lebih memalukan UMNO sendiri atau sememangnya UMNO tiada kemaluan!

Saya cabar UMNO pecat ahli yang terlibat dengan rasuah yang saya percaya ini bukan kes yang pertama melanda UMNO. Atau untuk lebih bermaruah, saya cabar Khairy Jamaludin menarik diri daripada bertanding jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO kerana beliau telah disabitkan bersalah oleh Lembaga Disiplin UMNO sendiri sementara Ali Rustam meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri.

Atau mungkin UMNO dan ahlinya akan terus mempertahankan pemimpin mereka walaupun telah disahkan terbabit dengan najis rasuah ini? Saya harap tidak! Tetapi jika sebaliknya, ia adalah episode malang bagi negara ini memiliki pemimpin seperti mereka. Hancur negara...

Saya ulangi cabaran saya agar mereka lebih dilihat bertanggungjawab dan mempertahankan integriti dengan meletakkan jawatan segera. Negara kini mahu bebas dari dadah dan rasuah.

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive