HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Thursday, April 23, 2009

5 Nota & 10 Nokhtah : Rasmi AGM DPPK


5 Nota dan 10 Nokhtah
Perasmian Mesyuarat Agung DPP Kawasan Kuala Terengganu dan Pangkalan Chepa.


Kesihatan saya di pagi ini masih pada tahap serupa dengan semalam . Belum ada apa - apa perkembangan dan tanda - tanda untuk ia segera pulih . Ya Allah , saya sangat berharap ia pulih segera untuk melaksanakan tugas yang diamanahkan kepada saya , iaitu merasmikan mesyuarat Agung DPP Kuala Terengganu dan DPP Pangkalan Chepa esok . [ 3.00 pm dan 9.00 pm ]

Sewaktu dulu , saya pernah mengalami masaalah serupa dan lebih seminggu saya tidak boleh bercakap apalagi untuk kuliah dan ceramah . Malah keadaan semasa itu agak parah di mana sesekali saya batuk , ia akan mengeluarkan darah dan tekak berasa pedih . Saya segera bertemu doktor dan mendapat rawatan .

Cuma berbeza kali ini , saya tidak berasa apa - apa kesakitan pada tekak saya dan tidak pula batuk . Hanya suara tidak keluar dan saya bercakap seperti berbisik biarpun saya menjerit sekuat jerit . Buat masa ini saya menggunakan Madu Naqia dan Kismis Tok Guru untuk rawatan secara tradisional . Semoga doa sahabat sekelian menghasilkan keajaiban untuk sembuh segera. Amin Ya Rabbal A'lamin .

Kiranya uzur ini berlanjutan hingga ke siang esok [ jam 11 am ] ertinya tempat saya perlu diganti oleh pihak penganjur [ DPP Kuala Terengganu dan Pangkalan Chepa ] untuk merasmikan Mesyuarat Agung mereka . Gambaran awal telah saya maklumkan kepada al Fadhil ustaz Wan Shukairie dan Al Fadhil Ustaz Nik Mohd Abduh .

Justeru itu , kesempatan ini suka saya notakan beberapa nokhtah yang ingin saya sampaikan kepada semua sahabat - sahabat pemuda biarpun orang lain yang akan merasmikan mesyuarat Agung mereka nanti .

Nota Perasmian Mesyuarat Agung DPP [ Kuala Terengganu dan Pangkalan Chepa ] dari saya :

Pertama : Biar apa pun zaman dan di mana jua berada , Pemuda tetap menjadi skuad kebanggaan Nabi saw. dan sandaran Baginda untuk menyambung risalah perjuangannya ke arah mendaulatkan syariat Allah swt. di atas muka bumi ini . Justeru itu , janganlah kalian semua menghampakan harapan Baginda Rasul saw. dan lebih malang menjatuhkan "air muka" Baginda saw. dengan kegagalan pemuda beraksi selayaknya mendokong dan memacu perjuangan ini .

Kedua : Pemuda mestilah mempersiapkan diri dari segenap aspek , bermula dari 10 noktah :

Spiritual yang mantap dengan taqarrub diri kepada Allah swt .
Fikrah yang jelas melalui pembacaan yang komited terhadap surah & khibrah .
Aqidah yang tulen tanpa dipengaruhi oleh elemen syirik dan khurafat .
Karisma kepimpinan yang taqwa , thiqah dan berpengaruh .
Syakhsiyyah yang soleh , ikraamul al akh (mesra anggota) dan turun ke medan.
Ilmu yang menguasai tuntutan dan keperluan perjuangan secara individu atau kolektif .
Fizikal yang kuat memikul amanah perjuangan dan menyerap tekanan .
Kebijakan aqal dalam mengatur strategi mendepani cabaran .
Ketenangan jiwa semasa mengurus karenah ahli dan mengurai kekusutan dalaman .
Kolektif yang berpakat tanpa retak biar sejalur cuma .

Ketiga : Aktif menggerakkan jentera perjuangan tanpa siapa dikalangan pemuda berpeluk tubuh . Lebih mengaibkan jika ada yang berat papan punggungnya untuk bangun melaksanakan amanah yang terpikul di atas pundaknya sebagai pimpinan di manapun peringkat ia terpilih dan terlantik .

Pemuda PAS bukan pondan Belanda yang sering lemah dilanda fitnah , resah dihempap musibah dan longlai dipukul badai sebaliknya hebat di medan debat, perkasa menabur jasa dan gagah menentang musuh bedebah .

Pemuda PAS mestilah menjuarai isu dan senantiasa dekat di mata dan hati rakyat sebagai madu'u [ pengundi dalam bahasa pilihanrayanya ] . Senantiasa ada bila rakyat berduka dan senantiasa muncul bila rakyat sugul .

Pemuda PAS tidak boleh diperalat oleh siapa jua untuk mencapai tujuan politik individu apalagi untuk menjual agama dan menolak perjuangan suci ini . Bahkan pemuda PAS senantiasa bersedia untuk berkata : Ya ! Kami Ansorullah [ pejuang - pejuang agama Allah ] . Berfungsi di sayap utama mengembeling kekuatan dalaman dan mobilisasi kesedaran rakyat bagi menjana kemenangan dan mempertingkatkan prestasi juang serta mempertahankan kemenangan yang telah sedia tercapai .

Pemuda PAS bukan peluru sesat atau golok karat yang boleh dimanafaat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk melepas amarah sesama sendiri dengan menabur peluru fitnah secara membuta tuli [ boleh dibaca - membabi buta ] dan menebas leher mencantas keting sesama anggota hanya kerana tidak bersefahaman .

Pemuda PAS adalah senjata hard target yang siap dan sedia menembusi kepala dan jantung musuh - musuh Allah swt . Tanpa gentar dan gerun melepasi benteng musuh yang penuh jerangkap berbekal strategi licik dan kemahiran yang tinggi dikalangan anggota pemuda .

Pemuda PAS adalah supporter group untuk sedia dan siap melaksanakan arahan jamaah dan pimpinannya dengan teliti dan jaya tanpa mendatangkan masaalah kepada jamaah dan pimpinan sebaliknya melancarkan gerakkerja , melicinkan misi dan menjayakan visi perjuangan suci ini .

Keempat : Mesyuarat Agung kali ini adalah pusingan anggota memilih saf kepimpinan jamaah di pelbagai peringkat dan tidak ketinggalan kita para pemuda . Terlebih dahulu kita telah diajar oleh agama agar memilih dan menyerah tugas kepimpinan kepada mereka yang layak , mampu dan beramanah .

Bukan populariti , bukan juga title yang ada pada nama dan tidak hanya dinilai pada kepetahan berpidato , sebaliknya memilih dan menyerahkan amanah kepimpinan kepada mereka yang benar - benar ikhlas , benar , berilmu , mampu melaksanakan tugas dengan baik , berakhlak , bertaqwa dan memiliki keistemewaan tertentu anugerah Allah swt. seperti susuk tubuh , penampilan diri , pengaruh peribadi , seri wajah dan seumpamanya yang melengkapkan pakej layak sebagai seorang pemegang amanah sebagai pemimpin .

Jika tiada , maka pilih yang terbaik dari kalangan kita . Namun saya percaya dan yakin bahawa kita semua layak . Pemuda PAS semuanya layak dengan keistemewaan kurniaan Allah swt pada diri masing - masing , justeru itu bertolak ansur dan berlapang dadalah lantaran kita hanya perlukan seorang driver dalam sebuah kereta meskipun semua penumpang mempunyai kelayakan dan lesen memandu .

Usah jadikan ini kesempatan untuk bersengketa tetapi jadikan ia sebagai peluang untuk merapat jurang , mengimpal retak , menjalin ukhuwwah , membina persefahaman dan menyatu fikrah . kita bentuk saf perjuangan yang satu dan padu laksana ikatan batu batan membangun menara kukuh gah dipersada juang .

Kelima : Bagi rakyat , kita adalah bahtera penyelamat yang memegang teraju gelombang perubahan ke arah membina Malaysia yang ditadbir oleh pemimpin yang soleh dan undang - undang yang adil . Mengislahkan politik dan menjana ekonomi melalui plan syariah yang terbukti benar dan berkesan .

Tinggal lagi keyakinan rakyat kepada plan ini masih belum dapat diraih sepenuhnya setelah mereka mengalami krisis keyakinan teruk terhadap undang - undang dan peraturan syariah akibat fitnah dan momokan jahat UMNO dan BN sejak mereka memerintah negara lebih 50 tahun yang lalu .

Pemuda tidak harus rasa selesa walau berada di negeri yang kita menang seperti Kelantan . Sebaliknya pemuda mesti memikir beberapa pendekatan baru dan kepelbagaian aktiviti untuk terus segar dan mekar bersama masyarakat remaja dan pemuda . Apatah lagi pemuda di negeri yang belum menang seperti Terengganu dan lainnya , kerja kuat menjadi asas untuk kembali menguasai hati dan minda rakyat khasnya pengundi muda agar mereka kian dekat dengan cara hidup Islam yang kita perjuangkan ini .

Malah pemuda mesti terus enggage dengan semua golongan dan lapisan masyarakat , turun dan mara sebagai Duta Penyelamat dan Kasih sayang . Terutama hubungan kita dengan rakan tahaaluf iaitu Angkatan Muda Keadilan dan DAPsy . Pastikan hubungan ini terus erat dan bersama menjana kemenangan demi kepentingan negara dan rakyat .

Ada pihak mempertikai hubungan kita dengan AMK dan DAPsy sebagai tidak islamik dan menggadai prinsip perjuangan asal kita .

Suka saya tegaskan disini , bahawa kita tidak pernah merubah dasar dan prinsip perjuangan dan hubungan kita dengan AMK dan DAPsy adalah hubungan tahaaluf yang diluluskan oleh syara' maka tidak timbul soal tidak syari'e atau tidak islamik .

Bukankah Islam mengajar kita menentang kezaliman seperti ISA . Bukankah Islam mengajar kita menolak rasuah dan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan seperti apa yang berlaku kepada SPR , Badan kehakiman , polis dan FRU ? Bukankah Islam mengajar kita menentang segala pembaziran seperti projek mega yang tidak menguntungkan rakyat , agihan saham hanya kepada kroni dan sebagainya .

Maka kita sepakat dalam perkara ini dengan AMK dan DAPsy lalu kita tahaaluf [ kerjasama ] , lalu apa yang tidak Islamik dalam perkara ini ? Saya harap kita tidak keliru dan syura PAS telah memutuskan perkara ini . Justeru itu kita pertahankan tahaaluf ini dengan konsep dan prinsip serta akhlak dalam bertahaaluf siasi dengan mana - mana jua pihak yang bukan dari jamaah atau parti kita . Dalam erti kata yang lain , kita perkukuhkan PAKATAN RAKYAT tanpa melupakan pemerkasaan parti kita sendiri .

Akhirnya selamat berjuang dan selamat bermesyuarat Agung dari saya .
Post a Comment

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Follow by Email

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive