HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Tuesday, May 12, 2009

Siapa Tuah dan Siapa Jebat ?

Babak drama panjang dalam episode hitam demokrasi negara kian menarik . Sejak kebelakangan ini nama Perak kembali masyhur di persada politik tanahair bahkan sejarah dunia , mengulangi kemasyhurannya dizaman Tun Perak .

Lensa dunia memerhati setiap detik perkembangan suasana dan suhu politik negeri Perak .

Bermula insiden rampasan kerajaan [ negeri Perak ] oleh lanun bertaraf antarabangsa , politik negeri Perak diletakkan dalam keadaan yang sangat keliru , rakyat resah dan demokrasi tercalar teruk .

Manakan tidak , sejarah belum tercipta sebelum ini dengan lahirnya sebuah negeri yang mempunyai 2 Menteri Besar , 2 speaker Dewan Undangan Negeri dan 2 kerajaan yang memerintah .

Saya percaya , berat mata memandang beban lagi bahu yang memikul . Itulah kalimah yang boleh saya ungkap mengenang detik - detik kelam yang menyelubungi iklim politik negeri Perak . Bukan rakyatnya sahaja gelisah dengan perkembangan politik yang tidak menentu itu tetapi juga seluruh pimpinan dan ADUN PAKATAN Rakyat tidak mampu menyembunyikan rasa resah berdepan onar dan sengketa yang dicetuskan oleh " lanun darat siang hari " ini .

Terutama hero mereka Dato' Seri Ir Nizar bin Jamaluddin selaku Menteri Besar yang sah lagi halal tidak sudah - sudah menerima fitnah dan tohmah . Beliau dituduh derhaka , tak tahu malu , tak sedar diri , pemberontak , pengacau dan 1001 kata caci nista yang dilemparkan kepada beliau .

Kecekalan dan ketabahan Nizar cukup teruji dan nyata beliau mampu mengatasinya dengan sabar dan tawakkal kepada Allah swt. Akhirnya mahkamah melalui hakim Dato' Abdul Aziz Abdul Rahim telah mengesahkan kelmarin bahawa Dato' Seri Ir Nizar Jamaludin adalah Menteri Besar yang sah .

Pengisytiharan ini sekaligus menjawab segala tuduhan dan fitnah yang dilempar kepadanya selama ini . Malah turut mengesahkan bahawa beliau bukan seorang Jebat yang derhaka tetapi Tuah yang membela .

DUN Perak Mesti dibubarkan

Pun begitu , drama yang berjudul " Petaka Demokrasi di Perak " ini masih belum tamat dan sirinya belum berakhir selama mana Kerajaan PAKATAN Rakyat negeri Perak tidak mengambil mandat semula dari rakyat setelah melalui detik sukar akibat pengkhianatan ADUN yang belot.

DUN mesti dibubarkan ! ini sahaja pilihan yang ada biarpun pelbagai pihak cuba untuk meneroka beberapa pendekatan lain bagi menangani krisis tersebut , namun kini ia tidak lagi popular .

Yb. Lim Kit Siang telah membuat kenyataan terbuka atas kesediaan beliau mengatas nama PAKATAN Rakyat untuk berunding [ muqabalah ] dengan Dato' Seri Najib bagi menangani krisis di Perak . Ianya turut disokong oleh Yb. Dato' Seri Anwar Ibrahim dan hari ini sokongan itu diperkuatkan lagi oleh Yb. Dato' Paduka Husam Musa .

Semalam Dato' Seri Najib memberi respon bahawa pihaknya sedia untuk berunding dengan PAKATAN Rakyat bagi mencari penyelesaian di negeri Perak dengan memupuk rasa saling hormat menghormati tanpa mewujudkan ketegangan antara satu sama lain . Namun kata beliau ianya tidak bermaksud untuk menubuhkan kerajaan campuran .

Apa yang menarik , apabila rundingan itu dicadangkan oleh Lim Kit Siang dan disokong oleh Dato' Seri Anwar , ramai yang menyokong dan keadaan sepi dan tenang setenang - tenangnya . Saya berkata : " Kalaulah idea rundingan ini datang dari Dato' Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang , pasti suasana politik dalaman PAKATAN Rakyat kembali bergolak dan berkecamuk ."

Pantas sahaja Tok Guru Hj. Hadi akan dianggap Jebat yang derhaka dan khianat kepada janji PAKATAN Rakyat . UMNO dan BN bukankah sudah nak mampos ! kenapa perlu lagi bagi ruang untuk mereka bernafas ? kenapa nak sambung tali hayat UMNO dan Be End ? bla ... bla ... bla 1001 persoalan diterjah .

Begitulah nakalnya politik akhir zaman dan demikianlah lucunya sang politikus mengatur strategi politik mereka .


Tok Guru Hj. Hadi telah dilipat tiga dan dicincang lumat sebelum ini dalam isu muzakarah dan Unity Government dengan alasan bahawa Tok Guru khianat pada PAKATAN , idea Tok Guru tidak matang , Tok Guru jahil berpolitik dan 1001 cela ke atas beliau .

Saya bukan tidak setuju dengan rundingan dan kerjasama untuk kepentingan rakyat khasnya di negeri Perak . Sebelum ini pun Tok Guru Hj Hadi mencadangkan Unity Government atas analisa formula penyelesaian di negeri Perak . Malangnya , belum sempat idea itu dibincang cermat , penyumbang ideanya telah dicincang lumat .

Idea itu ditolak mentah tanpa terlebih dahulu diberi peluang untuk perbahaskan , diseminarkan , dikaji dan dihalusi dalam muktamar . Bukan sahaja idea itu ditolak malah apa yang mengecewakan saya ialah prasangka buruk kepada Tok Guru Hj Hadi sangat berleluasa kononnya idea ini mengelirukan dan merugikan PAKATAN sebaliknya menguntungkan UMNO dan BN .

Nak runding apa lagi dengan UMNO ? UMNO zalim tak kenal ker ? UMNO tak boleh dipercayai ! Tak tengok apa yang UMNO buat kepada Kelantan satu ketika dulu ? Tak Ingat ker apa yang UMNO buat kepada PAKATAN di Perak ? UMNO fitnah Ir Nizar sampai separuh lemas ! Nak runding apa lagi ? Kenapa nak bagi tali hayat kepada UMNO ?..... inilah ungkapan popular yang dilontarkan kepada Tok Guru Hj Hadi seketika dulu . Pedih bukan ?? kalau kita duduk ditempat Tok Guru Hj. Hadi masa tu , tidak tahu lah macam mana kita mahu menghadapinya

Tetapi hari ini , apabila idea itu datang dari orang lain , yang juga mengarah ke arah rundingan dan bentuk kerjasama demi kepentingan rakyat dan negeri .Ianya kelihatan diterima tenang . Teringat saya kepada apa yang Tok Guru Hj. Hadi sebut : " Biarlah orang menolak idea Kerajaan Perpaduan hari ini [ bukan Kerajaan campuran ] kerana ramai yang tidak memahaminya , tetapi saya yakin suatu masa nanti , orang akan terima idea ini demi kepentingan agama , rakyat dan negara "

Prinsip saya

Saya yang mengambil sikap menyokong idea Tok Guru turut dihamun cerca . Malah ada rakan yang melahirkan rasa tidak bersetuju kerana saya dilihat sering menyokong Presiden .

Tantawi ! anta ni terlalu kepresidenan lah ! sebagai pemuda kita mesti check and balance ! ini satu kelemahan anta ! macam mana nak pimpin pemuda macam nih ?

Sikap saya dalam perkara ini jelas dan saya tidak ambil hati atas apa jua kritikan pedas panas itu . Saya tegaskan bahawa saya sokong setelah meneliti hujjah . Saya berpegang kepada kaedah betapa seorang mukmin , ia menjadi golongan insan yang mendengar apa yang diungkap dan dibentang kemudiannya ia hanya mengikut apa yang baik [ memiliki hujjah dan tidak bercanggah dengan nas syara' atau tidak bersalahan dengan prinsip siasah syariyyah ]

Apabila saya yakin ianya baik melalui proses hujjah [ pendalilan ] maka saya setuju dan saya sokong seperti saya menyokong usaha untuk mengadakan rundingan dengan siapa sahaja demi kebaikan agama , rakyat dan negara . Bukan sahaja kerana idea itu datang dari Tok Guru tetapi juga jika ia datang dari Dato' Seri Anwar . [ Malah idea rundingan ini sudah lama saya sokong sejak orang lain marah - marah untuk berunding pada masa itu ]

Sebagaimana saya pernah menyokong idea Tok Guru Nik Aziz yang mungkin setengah orang menganggapnya gharib [ pelik ] seperti " Tuhan Samseng " " Tuhan Mencarut " " isu boleh bekerjasama dengan Syaithan untuk menjatuhkan kebathilan " . Saya dan rakan - rakan turut sama bekerja keras memaparkan hujjah dan sememangnya ada hujjah maka sebab itulah saya menyokong .

Malah sewaktu saya belajar di pondok dulu , pernah saya menyokong kuat pandangan Tok Guru Nik Aziz dalam isu " sifat 20 " " makan tupai " dan lain - lain sehingga saya pernah diburu oleh pelajar senior untuk ditangkap dan dicukur kepala empat ddahat (+) [ sebagai hukuman kerana sokong Tok Guru Nik Aziz ] . Tapi ni cerita lama laaa , Yb. Ust Ahmad Baihaqi mesti tersenyum jika beliau terbaca tulisan ini . Saya cuma nak sebut contoh sikap saya dalam perkara ini iaitu menyokong berasaskan hujjah .

Saya sokong bukan semata - mata kerana ia presiden tetapi , pertama kerana hujjah dan idea itu tidak bercanggah dengan syariat dan kedua adalah kerana ia pimpinan dan kita diajar untuk thiqah dan wala' serta taat dalam keadaan kita suka atau tidak selama mana ia tidak bertentangan dengan syara' .

Sahabat - sahabat seangkatan saya sewaktu belajar di Mesir dulu tentu sangat arif bagaimana skima pentarbiyyahan telah kita ambil sewaktu menjalani proses pengkaderan dulu , [ demikian juga rakan - rakan lain yang telah mengambil skima pentarbiyah yang secukupnya ] menjadikan kita semua dengar dan taat kepada pimpinan selama mana ia tidak bercanggah dengan syara' , jauh sekali untuk mencerca mereka kerana kita juga diajar thiqah kepada mereka .
Post a Comment

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 018 590 8890
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Follow by Email

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive