HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Saturday, July 25, 2009

Sembuh & Kembali ke jalan Allah

Semoga Sembuh dan Kembali
Ke jalan Allah swt

1. Saya doakan agar Yasmin Ahmad , seorang Pengarah Filem terkenal tanahair agar segera sembuh dari musibah yang menimpa beliau biarpun ada laporan yang mengatakan keadaan beliau semakin kritikal .

2. Saya hanya mengenali beliau melalui kontraversi yang sering dicetuskan oleh beliau berurutan dengan pembikinan filem seperti sepet , muallaf dan lainnya .

3. Kini beliau yang pernah mengangkat nama negara ke pentas antarabangsa melalui kemahiran dan kepakarannya menghasilkan filem bertaraf antarabangsa dan banyak merangkul kejayaan dalam pertandingan atau festival filem sedang terlantar di hospital setelah tidak sedarkan diri akibat strok .

4. Saya sekali lagi mendoakan agar Yasmin kembali pulih dan dikurniakan petunjuk ke jalanNya yang benar. Insyaallah , pengembaraan beliau ke alam selepas kehidupan biar pun sementara [ koma ] akan membuka laluan baru buat Yasmin untuk terus berkarya dan menghasilkan filem yang positif dalam membina minda dan syakhsiah masyarakat .

5. Saya sangat mengharapkan agar lahirnya filem - filem yang bercorak Islam namun dalam masa yang sama dapat mengekalkan mutu filem sampai ke peringkat antarabangsa . Buat masa ini , kita hanya melihat filem dari Iran berjaya ke pentas antarabangsa dan sekaligus merangkul award biarpun filem itu adalah filem yang bebas mungkar dan maksiat .

6. Filem Iran dinilai sangat bermutu sehingga layak dianugerahkan sedang perjalanan dan setiap babak filem tersebut sedikit pun tidak mempunyai elemen maksiat dan mungkar . Apakah Malaysia tidak mempunyai tokoh seperti Sutradara Majid Majdi [ Iran ] untuk melahirkan filem bermutu pula penuh dengan nilai - nilai Islamik .

7. Kalau lah Yasmin Ahmad dengan kepakaran yang ada kepada beliau mampu dan sanggup untuk menghasilkan sebuah filem bercorak Islamik bertaraf antarabangsa versi Malaysia , maka saya berhak untuk berbangga justeru saya doakan agar beliau kembali sembuh .

Rasulullah saw pernah bersabda :

خياركم في الجاهلية خياركم في الإسلام إذا فقهوا

Orang yang terbaik dizaman jahiliyyah adalah orang yang terbaik di zaman Islam asal sahaja ia memahami agama Allah swt .

8. Selain daripada zaman yang kini menyaksikan kebangkitan Islam dalam semua aspek , saya sangat mengharapkan agar lahir atau tampil insan yang berani dan mampu menerbit dan mengarah sebuah filem yang bersendikan petunjuk wahyu dan sekaligus berupaya memberi keinsafan dan kesedaran tinggi untuk pulih dari kepungan materialisme dan kapitalisme dalam kehidupan .

9. Tidak mustahil Yasmin mampu mengeluarkan diri dari pengaruh kontraversi dalam sikap yang diambil oleh beliau dan tidak lagi menghasilkan filem yang dikira mengguris perasaan ummat Islam dan mencetus rasa marah dan benci masyarakat kepada beliau .

10. Kalau tidak Yasmin sekalipun , hasrat hati kecil saya tetap tidak berubah. Setelah kita mempunyai Ummu Hani seorang penulis skrip yang berbakat besar biarpun orangnya bersaiz kecil dan ayahnya Hj. Hassan Murad yang juga merupakan pengarah filem yang hebat dan telah berjaya menghasilkan beberapa buah filem dan drama TV yang bercorak agama sekalipun masih belum sempurna sepenuhnya .
4.

1 comments:

Anonymous said...

Salam..
Sedikit pembetulan. Nama pengarah Hj. Hassan Morad yg sebetulnya adalah Abu Hassan Morad.

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive