HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Friday, October 16, 2009

Pilihanraya Kecil Terlampau .. siri 4

Dengar Apa Orang Kata
Terima Apa yang Sasa


komen 1.

Disarankan 'think tank' PAS jangan hanya mendengar komen dan analisa di kalnagan pimpinan tetapi juga menilai pandangan rakyat bawahan melalui media seperti Harakah, Harakahdaily, blog dsb.

-teropong jauh, shah alam.

komen 2.

Tuan, berikut dikenalpasti beberapa punca PAS kalah di Bagan Pinang:

i)Calon PAS kurang Popular,banyak yang tidak mengenali beliau.

ii)Kekurangan orang tempatan ke depan salah satu sebab punca kekalahan,orang luar sukar mempengaruhi orang tempatan

iii)Rasuah yang berleluasa
iv)Peras ugut
v)Kurang isu tempatan di ketengahkan
vi)Popularity ISA dikalangan orang tempatan,sebenarnya bukan BN menang tapi ISA ATAU RASUAH yang menang.

- said dali.

komen 3.

Pandangan saya:

# Petugas PAS yg berasal dr kawasan Telok Kemang dan Bagan Pinang amat sedikit. perlu tubuhkan lebih banyak cawangan dan latihan gerak kerja berhadapan masyarakat awam.

# Calon PAS kurang dikenali di kalangan rakyat NS.

# PAS silap tanggapan terhadap rakyat di bahagian selatan. PAS menganggap strategi di kawasan utara dan timur boleh digunakan di selatan.

# PAS dan Harakah memainkan isu calon BN.

# PAS tidak mengambil berat pendapat penganalisis politik. Mereka berkata bahawa isu peribasi bukan senjata utama dalm PRK Bagan Pinang.

# PAS gagal mempengaruhi orang Melayu.

# Ugutan BN buat rakyat takut undi PAS.

# PAS terlupa di sebalik isu calon BN, takkan tiada langsung kebaikan atau jasa yang calon BN pernah lakukan.

# PAS sepatutnya memilih calon yg berasal dari Telok Kemang/Bagan Pinang sebagi calon PAS.

-an,mohd.

komen 4.

Salam. Elok juga bermuhasabah selepas kekalahan. Ada hikmahnya tewas kerana sekurang - kurangnya semua pihak di dalam parti akan terus berkerja. Mudah - mudahan kita akan sedar dari lamunan. Wassalam.

-BUDAK LARKIN.

komen 5.

Pandangan saya kekalahan PAS:

1. Rakyat masih boleh menerima UMNO.
2. Pakatan Rakyat gagal mematahkan serangan media dari UMNO.
3. Perjuangan mendapatkan keadilan bagi daftar pemilih belum tercapai.
4. DAP jangan mengeluarkan isu sensitif mengenai Agama Islam.
5. PAS mesti bijak dalam melaksanakan perkara yang melibatkan Agama Islam kerana orang Melayu Islam sendiri lemah dalam ilmu.
6. Pemimpin-pemimpin PR belum mendapat keserasian lagi dalam pakatan dan saling serang menyerang di dalam media
.8. Pakatan Rakyat mesti mempunyai satu medium supaya suara rakyat dapat disalurkan terus kepada pimpinan tertinggi PR dan bukannya rakyat bebas menggunakan blogger menghentam pemimpin sendiri. Akibatnya isu yang kecil menjadi barah kepada penyokong sendiri dan menjauhkan rakyat mendekati PR.

- meriam buluh.

komen 6.

Salam, Sedikit komen membina untuk parti PAS:

1. Untuk next election (no matter which DUN/Parlimen) jgn mulakan provokasi terhadap parti lawan, tangani setiap provokasi pihak lawan dgn bijak dan berilmiah.

2. Seperti komen an.mohd, guna pakai strategi yang berlainan di setiap kawasan/negeri kubu kuat jentera pihak lawan (sekadar peringatan semula)

3. Hormati pihak lawan, lebih guna perang psikologi berbanding perang botol dan parang. Jentera pilihanraya di nasihatkan supaya lebih peka dengan isu provokasi pihak lawan tetapi bukan atasinya dengan provokasi semula atau peperangan. Tunjukkan sifat yang murni dan baik untuk pihak lawan berasa hormat sehingga pihak lawan berasa segan dan malu untuk terus berprovokasi. Seperti yang diamalkan oleh Rasullulah dalam berdakwah (Why not kita contohi baginda?)

4. Sememangnye pihak lawan sanggup buat apa sahaja untuk menang (fitnah & janji palsu) tetapi JANGAN SEKALI KALI SAMPAIKAN PADA MANA-MANA PENGUNDI TENTANG KEBURUKAN PIHAK LAWAN. Ape yang perlu disampaikan ialah cuma menyatakan harapan sokongan dari mereka dan akan melakukan yang terbaik samada dari segi pembangunan dan ekonomi kawasan terbabit. Pengundi kini semakin bijak. Pihak lawan fitnah kita atau berkata buruk tentang kita tetapi kita bersikap sebaliknya, Pengundi akan menilai siapa yang buruk sebenarnya (what comes around goes around). Berpolitik lah dengan jujur.Apa yang baik sama-sama kita amalkan semoga mendapat keredhaaNya.

- Gold Digger-KL.

komen 7.

Saudara,Antara punca kekalahan PAS di bagan Pinang adalah:-

1. PAS tidak membuat groundwork menyantuni hati rakyat disana.Program program kebajikan perlu dipergiatkan disana.Kekutan Hamas dan HIsbollah adalah disebabkan aktiviti aktiviti begitu.

2. Tiada teamwork.PAS dilihat bekerja sendirian dan kurang penglibatan dari komponen PR yg lain.Pasal apa? Adakah sebab ego?

3. Gagal menyampaikan mesej kepada rakyat.Malahan isu isu penting saprti kematian Teoh Beng Hock dan isu memijak kepala lembu oleh UMNO di Shah Alam pun tidak menarik perhatian rakyat tempatan. Perlu bua tkajian utk memahami stail pemikiran rakyat sana.Wallahualam.

- rozlan abdullah.

komen 8.

As'kum,Saya saadin, asal kg Salor, Kota Bharu dan menetap di Kuala Lumpur.Saya ingin melahirkan kekecewaan terhadap kekalahan untuk memenangi DUN Bagan Pinang. Kata orang takdir itu ditentukan oleh Allah SAW, namun begitu, setiap kejadian tentu ada sebab musababnya.Terlintas di fikiran untuk berkongsi bersama dalam menterjemahkan situasi yang berlaku di Bagan Pinang. Dari pengamatan yang sayup sayup, Pemilihan DUN Bagan Pinang diibaratkan seperti pertempuran antara kuasa Negeri dan Pusat.

Jarak antara Bagan Pinang dengan Putrajaya dekat sekali berbandingkan dengan Kelantan, yang mana kuasa PAS yang terdapat di Kelantan. Faktor kesedaran dalam pemikiran terhadap pengundi di Bagan Pinang telah awal awal lagi dipengaruhi oleh agen Barisan Nasional.BN tak sepatutnya menang. Ungkapan ini telah terlintas difikiran saya selepas percalonan TS ISA di pilih untuk mengekalkan DUN Bagan Pinang.

Faktor tersebut makin bertambah yakin selepas mantan PM Tun Dr Mahathir, tidak menyukai terhadap percalonan tersebut. Bagi saya, secara jujur berpendapat bahawa, setiap Ahli DUN atau Parlimen yang telah melakukan kesalahan seperti korupsi, sex, jenayah, pecah amanah dan lompat parti, TIDAK perlu memberi pengampunan jika disabitkan kesalahannya dan di jatuhkan hukuman.Persepsi rakyat terhadap apa yang berlaku akan sedikit sebanyak mempengaruhi kepimpinan beliau kelak.

Justeru itu, tiada pengampunan terhadap beliau, meski pun dalam ugama kita, ianya masih diberi peluang terhadap kesalahan yang dilakukan untuk bertaubat.Punca kemenangan BN, antara yang saya fikirkan adalah:

1) Pengaruh MEDIA terhadap BN, yang sekali gus ianya berjaya menambat hati pengundi

2) Pengaruh TS ISA terhadap rakyat yang mengenalinya dari segi mengambil tahu permasalahan penduduk Bagan Pinang.

3) 35% pengundi pos, yang mana pada awal awal lagi ianya menjadi strategi BN untuk mendapatkan bonus kemenangan BN4) Pengaruh turun padang yang dilakukan oleh BN dikalangan MT dan Menteri/Timbalan, sekali gus berjaya menambat hati pengundi.Apabila rakyat dipengaruhi, segala apa boleh berlaku. Itulah yang terjadi di Bagan Piang. Soal betul atau fitnah tidak menjadi soal, asalkan ianya berjaya menambat hati pengundi.

- saadin.

komen 9.

Salam,

1] Syabas dan taniah kepada semua pengundi2 dan penyokong Pas kerana kekalahan itu sebenarnya adalah kejayaan di dunia dan juga di akhirat.

2] Punca kekalahan Pas sebenarnya adalah bukan kerana faktor calon itu yang tidak dikenali, yang tidak bersih tapi bersih dari segi rasuah dan juga berpendidikkan.Ia nya berpunca daripada kejahilan penggundi2 itu sendiri yang tidak kenal mana kaca mana permata.

3] Pungundi yang menggundi Isa Samad telah jauh daripada rahmat Allah s.w.t.Kesimpulannya, kekalahan Pas sebenarnya adalah kejahilan agama penggundi2 BN itu sendiri.Semoga Allah memberi segala taufik dan hidayah kepada penyokong2 BN semuanya. - Pas for All,

ahmad syukri.

komen 10.

Assalamualaikum, sebenarnya sebelum pilihan raya bermula, saya sudah beranggap bahawa PAS akan kalah. Bukan saya mahu PAS kalah, tetapi dgn isu yang pihak PAS mainkan tak ubah seperti isu yang UMNO/BN mainkan di semua pilihan raya kecil sebelum bagan pinang. Saya membaca response dari pembaca dan saya bersetuju dengan pendapat Gold Digger-kl. bagi saya PAS kali ini:-

Menyerang Peribadi seseorang.- Kurang mempromosi calon PAS di ONLINE sampai ramai yg tertanya-tanya siapa calon PAS tuh.- PAS sepatutnya bersatu padu. Biarlah segala apa keputusan adalah sebulat suara dari semua negeri, Bukannya PAS kedah dgn kedahnya, kelantan dgn kelantannya, selangor dengan selangornya.- Mungkin PAS dapat ketengahkan calon yang akedamik dan agama nya kuat. Orangnya perlulah fresh bukannya dari bekas mana-mana parti politik seperti di parlimen pasir mas.sebenarnya banyak lagi yang saya fikirkan. tetapi saya rasa cukuplah setakat ini sahaja. mungkin lain kali saya akan meluahkannya lagi.sekian terima kasih.

- m arif.

komen 11.

Tak mengapa kalah sekali sekala, bukankah kekalahan itu anak tangga pertama untuk menuju kejayaan. Jangan menjadi seperti Yahudi, langsung tidak boleh menerima kekalahan. Dah cukup 7 kemenangan yang ada sebelum ini, cuba lah bersyukur. Malah Nabi kita baru perang ke 3 dah kalah.. apatah kita� dah 7 kali menang� tak usah laa tamak seperti UMNO tu..!! - Azman Hashim.

komen 12.

Salam.saya cuma nak tambah satu sahaja.antara punca yang saya rasa paling utama kekalahan pas ialah kita kurang melibatkan Allah dalam prk ini dan juga prk2 atau pru kebelakangan ini.kita lebih tumpu kepada persiapan material dan fizikal sahaja.kalau setakat itu sahaja kita tidak jauh beza dengan amno.

kita kena libatkan Allah,jangan dipinggirkan Dia.maksud saya Allah melihat tindakan kita betul2 hendakkan islam atau tidak. Bukan sekadar ceramah,kempen,penerangan,tapi yang lebih penting,solat hajat,doa,munajat,zikir,tahajud,kehadiran kita ke masjid dan pelbagai amalan lagi yang menunjukkan kita ini benar2 hendakkan islam.bukan hanya melaungkan takbir,nak kepada islam,tetapi muka kita tak pernah nampak di masjid.hanya nampak di tempat ceramah sahaja.

Kalau kita cuma mengatakan kita nak kepada Islam,tapi tindak tanduk kita menampakkan kita pun lebih kurang dengan orang amno,orang amno tak pi masjid,kita pun tak pi masjid,anak bini orang amno tak tutup aurat kita yang pas pun tak kisah juga,maka kita akan berdepan dengan banyak kekalahan lagi.

- Mat Lah.

komen 13.

PAS perlu mengambil ikhtibar di atas kekalahan yang berlaku, selain itu suara di pihak bawahan perlu juga di ambil kira ini kerana bila berlakunya pilihanraya bukan sahaja pertandingan di antara PAS dan UMNO tetapi melibatkan Pakatan rakyat dan BN. Ahli-ahli PAS mungkin setia pada pemimpin atasan tetapi bagaimana pula dengan parti-parti lain yang ada di dalam PR, adakah calon yang dipilih sesuai ataupun tidak, popular ataupun tidak dan factor-faktor lain perlu di ambil kira oleh PAS khususnya dan PR amnya.

Gerak kerja kempen perlu diperkemaskan lagi dan tidak tertumpu pada sesuatu isu sahaja sedangkan mungkin rakyat ingin mengetahui apa kebaikan atau kebajikan yang mereka perolehi sekranya mengundi PAS. Jadi sama-sama kita fikirkan dan terus berjuang memartabatkan bangsa dan agama Insyaallah.

- Orang muda.

komen 14.

Elok sangatlah jika buat Post Mortem, tapi setahu sayalah... memang susah nak matikan Mat Isa, macam saya kata tempuhari.. samalah macam nak rampaih Kepala Bataih dari Pak Lah... memang tak boleh.. kerana otai-otai sana respect abis kat aruah Mat Bedui (Ahmad Badawi) dan memang pun patut di hormati... kerna Mat Bedui ini sekolah pondok... baca khutbah tak pernah ada teks di tangan.... mau jumaat atau pun raya... itu lah kekuatan Mat Bedui... oleh kerana sikap bapak dia maka anak pun di hormati macam bapak dia...Samalah dengan Mat Isa, hangpa toksah duk kata apa lah... depa cuma nampak Mat Isa tu bagiuh, kerana orang kampong depa, kenduri kendara kampong dia tak pernah miss.. tu saja..

Kg Bgn Pinang duk macam tu dah 21 tahun aku di sini..., sama lah dgn Kg Baru Sirusa.... yg banyak tanah kena juai kat orang pendatang... last2 Kg Bgn Pinang dan Sirusa jadi hak milik orang pendatang... sama lah macam Kg Paya di PD..Rasuah.. semua oghang tau, lani duk jaja.. kalau kat Bgn Pinang tak ada istilah RASUAH.......Tu tak cerita lagi pasai genster depa... nak cakap pun malaih... bagi depa Subuh ka, zohor ka, maghrib ka, isya ka... sama saja.. tapi kalau raya gerenti ada.

- Ayahcu.

komen 15.

PAS harus berubah. PAS dilihat tenggelam di dalam arus PAKATAN RAKYAT. PAS dilihat semakin jauh dari apa yang diperjuangkan. INGAT hanya ISLAM yang mengukuhkan PAS. Kembalilah memperjuangkan ISLAM tanpa kompromi baik dari kawan atau lawan. KEMPENLAH dengan Kekuatan PAS bukan Kelemahan org lain.

- Lord.

komen 16.

Dalam kita bermuhasabah di atas kekalahan di Bagan Pinang, kita juga perlu menilai tahap penerimaan masyarakat terhadap Pakatan Rakyat terutamanya di negeri-negeri yang diterajui oleh PR. Saya nampak salah satu sebab yang menyumbang kepada kekalahan PAS ialah rakyat Bagan Pinang tidak dapat menjiwai idealogi PR. Saya juga risau, sekiranya masalah dalaman PR tidak ditangani dengan baik, ia akan menterbalikkan sokongan rakyat dari mengudi PR. Dakyah BN untuk memburukkan PR ternyata berjaya dengan bantuan media perdana, dan kita perlu lebih bijak dalam menangkis serangan mereka.InsyaAllah, Islam akan berjaya menakluki Malaysia suatu hari nanti. Amin.

-Mohd Kamal Fikri.

komen 17.

Pada pendapat saya:

-i) Semua kerjasama (khasnya dihari penamaan calon dan hari mengundi) yang telah ditunjukan dalam PR adalah pada tahap yang baik dan perlu diteruskan.

ii) Undi POS perlu di perbaiki SPR dah perlu terus diperjuangkan agar UMNO (BN) khususnya tidak dapat diexplotasikan

iii) Kita (PR) memerlukan cara untuk bersaing dengan kuasa yang dimiliki kerajaan (Polis, SPRM, SPR, TV1, TV2, TV3, Astro) dalam menangkis semua provokasi.

iv) Kemahiran berkomunikasi dikalangan petugas-petugas.

v) Provokasi UMNO dimulai dengan "sandiwara" abd. Azeez (Putera UMNO) hingga kepada hari membuang undi tu perlu ditangani...

vi) Mereka dah dapat mengimbangi "Blogger PR" dengan mengujudkan blogger upahan.. Kita mesti cari jalan lain pulak..vii) Perbincangan mengenai pengagihan kerusi dalam menyesuaikan komponan PR yang bertanding selain memperkenalkan calon.. Calon PR dah terbukti terbaik.. (bebas sogokan).

-Abdullah Abd Jamil.

dipetik dari 'komen pembaca' melalui artikel, "Kalah di Bagan Pinang, PAS akan post mortem".
Post a Comment

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 018 590 8890
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Follow by Email

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive