HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Wednesday, November 18, 2009

Mat Black Bermaharajalela

1. Indeks Jenayah dan Gejala Sosial dalam negara kita semakin meningkat . Antara faktor yang menyumbang kepada peningkatan indeks jenayah dan gejala sosial yang kian mengundang resah dikalangan masyarakat hari ini ialah Mat Black .
2. Kebanjiran Mat Black dalam negara kita telah disahkan oleh Jabatan Imigresen Negara . Tempoh 6 bulan pertama [ Jan - Jun ] tahun ini , negara telah menerima kemasukan 56,240 orang Mat Black .

3. Sepanjang tahun lepas pula direkodkan kemasukan seramai 110,805 orang Mat Black sedang aliran keluar hanya mencatatkan 81% sahaja sementara yang lain dipercayai masih menetap di dalam negara ini .

4. Usahkan masyarakat awam yang dirundung resah dan diserang gelisah menyaksikan komuniti mereka yang kelihatan ganas dan sering terjebak dalam vandalisme serta pelbagai bentuk jenayah , bahkan pihak keselamatan turut melahirkan rasa kebimbangannya . Menjadi habit golongan ini ialah bertemu dalam satu kumpulan di khalayak ramai dan mencetuskan suasana yang agak bebas dan mengjengkelkan masyarakat .

5. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin juga menyatakan kebimbangannya dengan kehadhiran Mat Black yang begitu ramai jumlah mereka kebelakangan ini dan menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah . Lokasi biasa mereka seperti Puchong , Sri Kembangan , Kepong dan Pandan Indah .

6. Beberapa hari lalu saya sendiri meninjau di Cyber Jaya antara waktu Maghrib ke jam 9 malam . Satu fenomena yang cukup menyenakkan mata di mana Mat Black secara berkumpulan dan berpeleseran menguasai suasana di beberapa lokasi di Cyber Jaya . [ Seperti saya tidak berada di Malaysia sebaliknya di Cape Town .]

7. Kerajaan sewajarnya mengambil satu langkah wajar bagi membendung peningkatan kadar jenayah termasuklah mengawal kemasukkan bangsa asing yang tidak memberi keuntungan kepada pertumbuhan sosial negara .

8. Dasar pelancongan negara mesti disusun dan dikaji semula agar tidak hanya berorientasikan keuntungan tetapi mesti juga melihat kepada aspek sosial dan keselamatan negara . Sementara Jabatan Imigresen Negara perlu lebih serius untuk melihat kemasukan bangsa asing melalui lubang tikus dan pasport palsu yang didalangi oleh sindiket antarabangsa .

9. Termasuklah tindakan tegas perlu diambil kepada pelancong yang tinggal lebih masa berbanding tempoh permit pelancongan mereka . Sebahagian mereka memasuki negara dengan alasan untuk menduduki pengajian di IPT di dalam negara ini . Namun mereka sering menyalah gunakan pass kebenaran yang diberikan .

10. Apa yang saya mahu timbulkan di sini ialah tahap penguatkuasaan dan kawalan keselamatan negara perlu dipertingkatkan . Janganlah sampai sektor pelancongan dan lainnya , bertukar menjadi ancaman kepada keselamatan rakyat dalam negara ini .

4 comments:

toksara said...

Mat black tu menganut agama apa? Jika mereka itu saudara kamu seagama maka raikan mereka sebagai saudara seagama.Nampaknya ada juga dikalangan orang Melayu Islam tidak senang dengan mereka yang berkulit hitam.Andainya mereka berkulit putih adakah persepsi negatif itu juga berlaku ?

Anonymous said...

jgn bimbang... x lama lagi sumer mat black akan jadi ahli amno... sbb amno kena menang besar pr nanti...

Anonymous said...

ade sorang lagi mat black.... duk selesa sgt kat perak la ni....

kem aman said...

beragama islam pun tapi perangai entah ape2 ntah...... memang memualkan.. tak kira lah kulit putih ke, hitam ker, kelabu ker... biar reti lah hormat orang lain..

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive