HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Thursday, November 19, 2009

Ulangtahun Syuhada' MEMALI kali 24

1. Biarpun 24 tahun telah berlalu , tragedi Memali yang menyaksikan kekejaman UMNO dan BN masih segar dalam ingatan ummat Islam khasnya keluarga syuhada' Memali .

2. Insyaallah , saya dan Ustaz Azman Syafawi [ Timbalan Ketua DPPP ] akan menziarahi maqam syuhada' Memali hari ini bersama Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah .

3. Perginya asy Syahid Ustaz Ibrahim Libya dan rakan - rakan adalah kehilangan besar buat perjuangan Islam di Malaysia amnya dan Kedah khasnya .

4. Malangnya ada pihak yang cuba untuk mempalit persepsi negatif kononnya perjuangan syuhada' Memali adalah pelampau agama dan lebih jahat apabila syuhada' dikaitkan sebagai ajaran sesat sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar Kosmo tempohari .

5. Namun saya yakin , firman Allah swt di dalam surah ali Imran ayat : 169 :

dan janganlah engkau menyangka orang yang mati terbunuh di jalan Allah swt itu mati , akan tetapi mereka hidup dan di sisi Allah swt mereka senantiasa mendapat rezeki .

Biarpun 24 tahun telah berlalu , perjuangan mereka masih hidup di hati ummat Islam . Al Faatihah buat semua para syuhada' Memali .

22 comments:

Ezo said...

PEJUANG ATAU PENGKHIANAT TUH!!!!

Anonymous said...

Al-Fatihah~ Ameen

Btree Jengka said...

Setelah turun naik mahkamah hampir 20 tahun,kes Memali diselesaikan melalui persetujuan kedua pihak.Dalam maklumat saya.mereka hanya menerima pampasan sekitar 20 Ribu Ringgit.Begitulah harga nyawa rakyat marahain.Anak kecil yang hilang jari dihospital mungkin boleh nikmati imbuhan ratusan ribu ringgit.tapi nayawa orang memali hanya RM 20 Ribu.

Kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah adalah diharapkan dapat melakukan sesuatu yang konsisten sebagai menghargai derita rakyat Memali yang mempertaruhkan nyawa demi melihat Islam tertegak di bumi Kedah khususnya.Moga moga mangsa yang masih hidup dapat menarik nafas lega kerana ada pihak yang masih menyangjung tinggi perjuangan mereka yang telah kehilangan orang orang tersayang.

Anonymous said...

Assalaam muAlaikum,

"Film 786'' is a movie that Holland has made in which our beloved prophet(S.A.W.W), is made fun of.

60 million Muslims can destroy the economy of Holland by taking less than 5 minutes to forward this message so that we can answer Allah Subhana Wa Tala when He asks us what actions did you take when His most beloved (S.A.W..W) was made fun of?

Denmark is Loosing.

Please don't let this mail stop in your pc.
___________

Great News

Hope you all know about the Denmark newspaper who made fun of our Holy Prophet PBUH and till now they do not regret... let us make them regret for good.....

The Danish Ambassador, Prime Minister and Denmark National Channel; all are trying to do something just to stop the boycott by Muslims since last month through which their losses have reached 4 billion Euro. If we continue to boycott Denmark products 7 months more it could reach around 80 billion Euro's loss.

Believers do not let this message stop in your PC. Please forward this text to as many Muslims as possible ...

Can't u spare 15 minutes in order to spread this message among Muslims ...

ASAP?

REMEMBER THE PROPHET (SAW) MIGHT ASK YOU ON THE DAY OF JUDGMENT,' WHAT DID YOU DO WHEN THEY MADE FUN OF ME? HOW DID YOU DEFEND ME?'

Boycott the following:*

7-up drink, LEGO, Cadbury chocolates, Hall Chewing gums or any product with barcode no. starting with 57*.

Please convince all Muslims to circulate this to Muslim ummah to ban Danish made products.

KentutBesut said...

Apa yang nak diraikan peristiwa Memali itu ?.....sudah berlalu.Nampaknya jiwa pemuda PAS ingin menghidup kembali amalan 'keras pedal'seperti ABC hendak disebarkan semula.Zaman sekarang sudah berubah,Pemuda PAS cuba membawa elemen mundur ke belakang.Alamatnya perjuangan PAS seperti di tanah Arab bertahun2...habukpun tarak !.

Sosialis Hijau said...

Salam,
Kadang2 tu kita marah bila kita di tuduh dengan perkara2 yang tidak benar mengenai kita atau sahabat2 seperjuangan kita tetapi kita juga tidak sedar yang kita juga sering terikut2 dengan propaganda jahat umno/british bila turut sama melebelkan orang lain yang tidak sealiran dengan kita sesat dan sebagainya. Ustaz Ibrahim hanyalah sebahagian dari mangsa fitnah tetapi kita harus ingat bahawa mereka2 yang terdahulu lebih lama mengalami nasib sepertinya. Singkaplah kembali perjuangan para kesastria di dalam rejemen ke 10. anda harus ingat bahawa Pas tidak langsung terlibat dalam perjuangan kemerdekaan melainkan beberapa orang tokoh yang kemudiannya menyertai Pas seperti Dr Burhanuddin dan Asri Muda. Oleh itu sebelum kita marah orang lain menuduh kita atau perjuangan kita ini tidak betul maka jangalah menghina mereka yang terdahulu yang telah memberi darah dan air mata mereka demi sebuah perjuangan. Jika komunis yang muslim itu sesat bukankah sudah menjadi kewajiban kepada kita untuk membetulkannya. Jika tidak tuduhan kita itu akan di persoalkan oleh Allah di sana nanti

Ibrahim Libya said...

semoga ALLAH membuka mata hati kita semua untuk melihat peristiwa ini sebagai satu bentuk kezaliman yang dilakukan oleh penguasa ala zionis.... semoga ALLAH merahmati SYUHADA MEMALI...
ALLAHUAKHBAR !!!
ALLAHUAKHBAR !!!
ALLAHUAKHBAR !!!
JAHANAM ISA !!!

zul said...

Salam ustaz..

Baru-baru ni, saya ditakdirkn brjumpa seorang polis hutan di Srwk yg terlibat dlm peristiwa Memali ketika itu

Sy cuba minta dia ceritakan sedikit tntang peristiwa tersebut (saya buat-buat tak tahu),

Katanya " kita tak boleh biar orang ramai taksub pada seseorang. Nanti jadilah spt Kahar Ahmad yg mengaku rasul Melayu tu..Orang kampung sanggup mati krn pertahankan seorang tu kononnya mati syahid, bukan pertahankan agama tu"

Na'udzubillah.. Sy x mahu berdebat dgn 'Pak Cik' tersebut. Moga Allah bagi petunjuk kepadanya.

Anonymous said...

pengorbanan mu syuhada memali akan ku kenang spjng hayat...

mapuh amno...

hafizzuddin said...

Salam ziarah, salam ukhwah ustaz,

juga kisah saya dengan peristiwa memali ini di

http://purnamadariselatan.blogspot.com/

kempen kibar "jalur memali" selama tiga hari anjuran rakan blogger.

wslm.

Anonymous said...

sebagai orang muda yang tidak tahu apa yang berlaku pada ketika itu .saya ingin bertanya apa yang sebenarnya berlaku di memali hingga mengakibatkan kematian ?

2) Ustaz Ibrahim Libya berjuang apa ? Apa yang di perjuangkan ? Siapa yang di tentangnya ?

3) Jika benarlah UMNO atau BN yang di tentang olehnya , persoalannya apa yang UMNO dan BN buat hingga Ustaz Ibrahim Libya mengankat senjata ? UMNO dan BN buat apa hingga jadi begini ?

4) Jika benar Ustaz Ibrahim Libya ini mati syahid apa nas yang mrnyokongnya ? Bukankah dalam Al-Quran ada menyatakan selagi pemerintah tidak menyuruh kepada perkara yang khuafat maka wajib di ikuti . Kerajaan ketika itu suruh buat apa hingga Ustaz Ibrahim Libya mengankat senjata?

5) Peristiwa ini telah berlaku 24 tahun yang lalu namun sampai kini tiada penjelasan yang tepat dari PAS kenapa kes ini berlaku . Kenapa ? Apakah kerana Ustaz Ibrahim Libya ini orang PAS maka dia dikatakan syahid?

6) Saya mohon penjelasan bukan niat menghina mana-mana pihak tapi setiap yang berlaku perlukan penjelasan .

abu kassim alir setar.

Anonymous said...

kepada KentutBesut, kami tidak meraikan peristiwa memali tetapi kami akan sentiasa mengingati propaganda jahat yang dilakukan terhadap assyahid ust. ibrahm dan sahabat-sahabatnya.... kami mengingati perjuanganya, kami mencari kebenaran diatas pembunuhannya... nanti lepas ni kalau mak dan ayah kamu mati kena langgar dengan kereta kemudian kamu tak tahu siapa yang langgar jangan kamu menangisi dan mengingati kematian mereka. tak perlu kamu turun naik mahkamah cari pembunuhnya..dan elok kamu biarkan ianya berlalu kerana dah lama dah, dah lapuk dah, biarlah mereka mati, yang langgar mereka tu biarlah dia hidup, nanti dia boleh insaf sendiri setelah membunuh ahli keluarga kamu yang lain yan kamu cintai, takpun dia akan insaf lepas bunuh kamu...

Anonymous said...

kepada Ezo, penyiraman air mawar diatas pusara as-syahid ust ibrahim dan sahabat-sahabatnya oleh sultan kedah membuktikan bahawa dia bukanlah pengkhianat....

Anonymous said...

Kepada KentutBesut.

Setelah turun naik mahkamah hampir 20 tahun,kes Memali diselesaikan melalui persetujuan kedua pihak.Dalam maklumat saya.mereka hanya menerima pampasan sekitar 20 Ribu Ringgit.Begitulah harga nyawa rakyat marahain.Anak kecil yang hilang jari dihospital mungkin boleh nikmati imbuhan ratusan ribu ringgit.tapi nayawa orang memali hanya RM 20 Ribu.

Ini menunjukkan kes tersebut berpihak kepada para syuhada memali, takkira lapuk ke dak yang penting benar, hakim kalau nak buat keputusan pun dia akan rujuk kes yang pernah berlaku dan yang telah ada keputusan,kita mahu sedarkan rakyat bahawa peristiwa memali bukan peristiwa yang mudah hilang dalam ingatan kami pemuda pas bahkan kita mahu semua rakyat sdar akan kejahatan umno dan BN..

Sosialis Hijau said...

Peristiwa memali hanyalah secubit rasa jika hendak di bandingkan dengan peristiwa kepung dan basmi Padang Piol yang di hadapi oleh Rejimen ke 10 PKM. Tapi oleh kerana yang di kepung dan di bunuh itu bukan ahli Pas maka ianya tidak penting kepada Pemimpin PAS.

baca PERISTIWA MEMALI: WARISAN KEZALIMAN PENJAJAH KEPADA UMNO.

di http://greensocialis.blogspot.com/

Anonymous said...

Kepada Penyokong Tegar PAS.
Kepada Para PenTAKSUB PAS.
Kepada Para Pembuli UMNO.

Sedar...lah
SEDAR...LAH

Jika kamu memusuhi UMNO ...
seperti kamu musuhi ISLAM.

Walaupun mereka penyokong UMNO..
Tapi mereka tetap menganuti agama ISLAM.
Mereka faham rukun iman dan rukun Islam.
Mereka juga mengamalkan semua amalan Sunnah Nabi.

Jadi kita semua ....

"SAUDARA SESAMA ISLAM"
Perbezaan ideologi bukan matlamat sesebuah parti siasah.

TAPI,
PERSAUDARAAN SESAMA ISLAM IALAH MATLAMAT KITA UNTUK MENYERU AGAR MANUSIA MENGENAL ALLAH s.w.t

Lebai Pondok
Ayer Hitam
Kedah

Anonymous said...

Kepada EZO,sebelum ko nak tuduh2 org memali pejuang or PENGHIANAT,ko selidik la dulu.ni tak..nak main hentam2 je..-bdk uitm shah alam

Anonymous said...

kpd lebai pondok air hitam....kalau ko diam mesti orang tak tahu ko bodoh..

Anonymous said...

sunnah Nabi kepala hotak ko.. peluk cium anak dara dan bini orang.. nabi mana ajar buat cam tu.. nabi mana ajar dogolkan kepala isteri tayangkan kat orang ramai.. nabi mana ajar isteri solek sampai rupa cam hantu...

syed said...

org msh mmprsoalkn kesyahidan ust. ibrahim hnyalah org yg memecahkn pekong kejahiln yg ada pd diri mereka..

klu msh xmau nk trm hakikat sbnrnye krn hati gelap tu yg sbbnya ssh utk mnrima hakikat dn kebnran..

kite dh mntk spy digali smula,kite xtgk sme2 syahid ke dak,awt krjn prskutuan xmau??takut ker..

dh la tu Sosialis Hijau,KentutBesutxpyh dn Ezo,nk brdolak dlh lg ke,klu Allah dh tutup hati tu ssh jgk,tp kmi doa jgk spy Allah bukak hti2 entum, insyaAllah..

~ Lelaki ~ said...

semoga Allah merahmati mereka.Allah telah menetukan bagi mereka jalan syuhada.

Unknown said...

salam, hei apa gaduh2 nie... mari kita bersatu tegakkan islam membela umat! kembalilah kepada alquran dan hadis...terangi jiwa, semoga selamat dunia dan akhirat!

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive