HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Friday, March 19, 2010


PROTES ORANG ASAL

MEMBUKTIKAN SIKAP ANGKUH KERAJAAN

1. Dewan Pemuda PAS Pusat membidas sikap angkuh kerajaan yang gemar mengemuka dan membuat sesuatu polisi besar tanpa mengambil kira pandangan akar umbi rakyat terlebih dahulu.

2. Penangguhan bacaan Rang Undang-Undang Barang dan Perkhidmatan (GST) 2009, penstrukturan semula subsidi petrol dan protes Orang Asal semalam di Putrajaya jelas menunjukkan bahawa kerajaan tidak mengambil pandangan awam secara matang terlebih dahulu sebelum mengemukakan apa-apa cadangan yang melibatkan kesan besar kepada rakyat.

3. Akibatnya, banyak polisi-polisi kerajaan yang sering bertukar ganti dan tidak konsisten (flip flop policies). Ini akan menambah kekeliruan dan masalah kepada rakyat. Malah, dari aspek ekonominya ia akan membazirkan duit pembayar cukai iaitu rakyat sendiri.

4. Dewan Pemuda PAS Pusat mengkagumi sikap kolektif yang ditunjukkan oleh Orang Asal semalam di Putrajaya dalam memperjuangkan hak dan tuntutan mereka. Kita perlu memberikan penghormatan kepada mereka dan ia telah mengubah persepsi rakyat umum dan kerajaan bahawa pelbagai segmentasi rakyat telah bangun memperjuangkan keadilan dan kebenaran meskipun kerajaan hari ini berselindung disebalik retorika politik yang hebat.

5. Dewan Pemuda PAS turut bersetuju mengenai isu pelantikan wakil Orang Asli ke Dewan Negara untuk memberikan platform yang sesuai bagi menyuarakan hak, pandangan dan tuntutan Orang Asli di negara kita. Disamping itu, kami mengharapkan agar fungsi Dewan Negara dapat dipertingkatkan seperti di United Kingdom dan Australia malah sejajar dengan usaha membentuk Parlimen bertaraf dunia.

6. Kami turut mendesak supaya pihak kerajaan mengkaji semula Dasar Pemberimilikan Tanah yang dianggap menzalimi dan terdapat usaha-usaha untuk memarginalisasikan taraf mereka sebagai masyarakat peribumi di Malaysia. Kami juga menuntut supaya satu siasatan dibuat oleh pihak-pihak berkuasa kerana Jaringan Orang Asal Se-Malaysia (JOAS) mendakwa terdapat pihak-pihak yang membuat konspirasi terhadap penggubalan dasar ini.


1 comments:

Anonymous said...

Salam. Mungkin kesimpulan 'membuktikan keangkuhan kerajaan' tidak membawa apa2 kebaikan.

Kita berjuang bukan utk buktikan seseorang itu salah, tapi membetulkan keadaan.Ia hanya menimbulkan kebencian daripada golongan yg dikritik.

JazakAllah khaira.

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive