HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Wednesday, September 7, 2011

Tauliah : Jabatan Agama Islam Negeri perlu Mekanisme Baru

Tauliah : Jabatan Agama Islam Negeri perlu Mekanisme Baru

1. Pengalaman saya di Pahang sudah 2 kali menyertai peperiksaan untuk pengambilan atau penganugerahan tauliah mengajar di negeri Pahang beberapa tahun yang lalu. Malangnya, sehingga hari ini saya tidak mengetahui apakah keputusannya. Semasa peperiksaan tersebut, saya telah menyertai peperiksaan bertulis dan juga lisan. Sehingga sekarang saya tidak mengetahui apakah saya lulus atau gagal peperiksaan tersebut.

2. Jika lulus kenapa saya belum diberikan sebarang tauliah sedang saya hampir setiap malam terpaksa memenuhi undangan kuliah, forum, diskusi, khutbah dan ceramah agama di masjid dan surau di seluruh negara termasuk negeri Pahang. Kalau gagal pula, kenapa tidak diberitahu agar saya boleh memperbaiki dan mendalami ilmu saya agar saya boleh menduduki peperiksaan berikutnya sehingga saya berjaya.

3. Kedua - dua peperiksaan tersebut berlalu tanpa sebarang keputusan dan tindakan susulan. Saya tidak boleh duduk bersahaja di rumah menanti dan menunggu tauliah di berikan kepada saya sedang dalam tempoh sehari secara puratanya, saya menerima 3 panggilan telefon untuk mohon tarikh ceramah, kuliah, khutbah, forum, diskusi, wacana dan lain - lain di seluruh masjid dan surau. Cuma belum ada orang jemput saya untuk bernasyid sahaja lagi.

4. Macam mana saya mahu menepis atau menolak jemputan itu sementara masyarakat awam sangat dahagakan ilmu serta bimbingan agama, sedang saya walaupun tidak memiliki ilmu yang banyak, tetapi rasa insaf dan sedar betapa saya berkewajipan untuk mencurahkan sedikit ilmu yang dimiliki kepada masyarakat.

5. Menunggu para asatizah [para agamawan] yang bertauliah, entah bila mereka akan mampu dan berkeupayaan menampung keperluan yang mendesak ini. Sebagai contoh statistik yang saya perolehi :

a] Selangor mempunyai 3,162,579 orang Islam (statistik 2010) iaitu kira-kira 57.9% dari seluruh penduduk selangor.

b] Hanya 84 org diberi tauliah berceramah oleh JAIS [ lesen setakat 31.12.2013 ] lesen dulu sudah mati dan sah laku dari 16/10/2008 hingga 30/06/2011 sahaja. Tauliah pula ada kategori, iaitu D1+D2+D3. Tetapi angka 84 itu adalah tauliah ceramah (D1) , tidak termasuk orang yang diberikan tauliah mengajar fardu ain sahaja atau mengajar alquran sahaja. Butiran lanjut mengenai jenis tauliah ini boleh didapati dalam laman web JAIS

c] Ertinya seorang ustaz bertauliah di Selangor kena mengajar kira-kira 37,649 orang dan seorang ustaz di Selangor kena cover sekurang-kurangnya 20 masjid atau surau. Selangor mempunyai 1,728 masjid atau surau.

d] Pahang mempunyai sebuah Masjid Negeri, 25 buah Masjid Daerah, 544 Masjid Qariah dan 1320 buah surau di seluruh negeri Pahang. Pemegang tauliah bagi negeri Pahang belum dapat saya perolehi datanya yang terkini sebab sudah agak lama tauliah di negeri Pahang tidak dikeluarkan walaupun orang jahil boleh dikatakan bertambah saban hari dengan jumlah yang sangat besar.

6. Saya kira, negeri - negeri di seluruh negara mempunyai statistik atau nisbah yang lebih kurang sama dan kalaupun berbeza, maka tidaklah jauh bezanya. Persoalan besar yang ingin saya timbulkan di sini ialah ternyata keperluan mengatasi keupayaan yang sedia ada, tetapi kenapa pihak berkuasa agama seperti Jabatan Agama Islam negeri atau Majlis Agama Islam negeri terlalu sukar untuk meluluskan tauliah kepada para ilmuan Islam yang masih terlalu ramai belum di tauliahkan.

7. Tidak memadaikah mereka yang telah diiktiraf ilmunya oleh universiti Islam di mana tempat mereka menghabiskan bertahun masa untuk menimba ilmu. Apakah kriteria yang diperlukan oleh pihak berkuasa agama di negara kita sehingga sijil pengiktirafan universiti seperti ijazah pertama, sarjana dan phd belum memadai untuk mereka dianugerahkan tauliah.

8. Saya dan seluruh rakyat yang dahagakan ilmu sangat mengharapkan agar mekanisme penganugerahan tauliah dapat diperbaiki dengan segera dan atasi segala kelemahan agar Jabatan Agama Islam negeri dilihat sebagai badan yang berkaliber dan berwibawa untuk menangani isu - isu ummat Islam sekaligus menjadi benteng ummat Islam dari sebarang anasir yang merosakkan nilai agama mereka terutamanya kejahilan. Jika tidak, Jabatan Agama Islam negeri akan dipandang serong dan tidak lagi dihormati.

9. Jabatan Agama Islam negeri mesti mengkaji keperluan ummah masa kini. Bukan sahaja dalam perkara yang melibatkan tauliah mengajar, termasuklah juga tauliah atau kuasa pencegahan maksiat dan mungkar. Saya bimbang benar masa depan Ummat Islam di dalam negara kita, tatkala melihat prestasi pihak berkuasa agama seperti Jabatan Agama Islam negeri atau Majlis Agama Islam negeri yang sangat tidak seimbang berbanding keperluan dan tuntutan ummah masa kini.

10. Ini tidak termasuk soal pengurusan masjid dan surau, kaunseling agama, nikah dan cerai yang banyak tertangguh malah ada yang bertahun kes tergantung tanpa penyelesaian yang berkesan. Kes harta pusaka dan pelbagai kes yang melibat peraturan dan syariat Islam. Perkara ini juga perlu diberi perhatian oleh Kerajaan yang memerintah samada di peringkat Kebangsaan atau di peringkat Negeri termasuklah kerajaan BN atau kerajaan Pakatan Rakyat. Selesaikan perkara ini sedaya mungkin.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

4 comments:

al-Faqer ilallah. said...

itulah akibatnya jika urusan agama dipegang oleh orang jahil agama ... salah satu tanda hampir kiamat.

tokgaru said...

Sudut Tafakur.

Apa sebenarnya yang nak di perjuangkan oleh Pas ?

Adakah nak mengangkat darjat Islam ? Adakah nak mengangkat darjat Komunis ?

Orang melayu yang sokong Pas .. cuba lah cari kebenaran dalam menilai perjuangan Pas. Adakah anda mahu Islam ? Adakah pada masa yang sama anda juga mahu Komunis ?

Kepada askar dan polis pencen ..

Masa dalam tugas anda bermatian berlawan dengan komunis sampai ada yang mati dan ada yang cacat anggota seumur hidup. Kerana pada waktu itu anda melihat komunis sebagai musuh kerajaan, musuh orang melayu, musuh islam.

Tetapi bila dah pencen, anda pakai ketayap putih, takbir sana takbir sini, tandanya anda dah jadi penyokong Pas .. pada anda Umno dah tak islam lagi, kerajaan juga dah tak islam .. yang islam hanya lah Pas.

Sekarang Pas puja komunis sebagai pejuang kemerdekaan .. maknanya pada penilaian Pas anda polis dan askar pencen adalah "pengganas kejam" yang telah memerangi komunis yang dianggap pejuang kemerdekaaan oleh Pas .. dan secara tak langsung Pas nak bagi tahu memang patut pun ada di antara anda yang mati dan cacat seumur hidup kerana berlawan dengan " hero kemerdekaan " .. dan kalau di minta fatwa daripada Nik Aziz mungkin dia akan kata " pade muko askar dan polis, itu balase tuhe belako "

Jadi kalau anda askar dan polis pencen masih lagi nak sokong Pas .. memang padan lah muka korang semua.

Mullah TTDI said...

Assalamualaikum Ustaz

Saya bersetuju benar dengan catatan Ustaz kali ini. Pihak Jabatan Agama Negeri hendaklah mengambil langkah proaktif dan inovatif dalam memberi tauliah kepada bakal-bakal ustaz yang bertauliah.
Saya menyokong usaha-usaha pihak Jabatan Agama Negeri yang mengendalikan ujian bertulis dan ujia lisan kepada bakal-bakal ustaz tetapi hendaklah memberi tempoh masa untuk memberi keputusan dalam masa sesingkat mungkin. Biarlah Jabatan Agama Negeri meletakkan tanda aras bertaraf antarabangsa dalam pemberian tauliah ini daripada terus bekerja seperti agensi kerajaan yang lain.

tokgaru said...

Sekadar Untuk Renungan ...

Saya terjumpa posting oleh sorang ultra kiasu yang kata "Melayu Bodoh" dalam satu blog lain.

Mulanya nak marah juga. Tapi bila fikir balik, rasanya betul juga melayu nih memang bodoh.

Tak bodoh hapah nya kalau ....

1. bila ada calon melayu, masih juga mengundi calon bukan melayu.
2. bila ada kedai atau mini market melayu, masih juga berbelanja di kedai bukan melayu.
3. bila sudah ada bengkel membaiki kenderaan yang diusahakan oleh orang melayu, masih juga menghantar kenderaan ke bengkel bukan melayu.
4. bila ada kedai makan melayu, masih juga makan di kedai bukan melayu yang status halal nya di ragui.
5. bila sudah ada produk makanan keluaran orang melayu sendiri, masih juga menggunakan produk makanan keluaran bukan melayu.
6. bila diajak bersatu untuk masa depan politik melayu tak mahu, tapi sanggup bersatu dengan pihak yang memang hendak menjatuh kerajaan yang di pimpin oleh orang melayu sendiri.
7. bila sanggup berpakat dengan dengan parti yang tak pernah bersetuju dengan negara islam dan hukum Hudud untuk menang plihanraya yang kononnya akan melaksanakan islam di negara ini jika berpeluang membentuk kerajaan.
8. bila sanggup mengiktiraf komunis sebagai pejuang kemerdekaan, manakala polis dan tentera yang menentang komunis di katakan pengganas.
9. bila bukan melayu yang mencapai umur 21 tahun berebut2 mendaftar sebagai pengundi, tapi orang melayu yang mencapai umur 21 tahun buat tak kisah sahaja.
10. bila tindakan pihak berkuasa agama hendak menyelamatkan umat islam daripada di murtadkan, tapi ada parti melayu yang mempertikaikan.

Tapi saya bernasib baik kerana nampak "kebodohan melayu" itu lebih awal daripada orang melayu yang lain.

Saya pasti akan marah jika ultra kiasu itu kata saya "melayu bodoh" kerana saya sudah keluar daripada kebodohan itu sejak lama dulu.

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive