HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Friday, October 12, 2012

Perangi Syaithan yang dikenali. Vol 1

Perangi Syaithan yang dikenali. Siri 1
 

Muqaddimah.
 

1. Mari kita baca satu ayat dari surah An Nisa’ ayat 76 sebagai muqaddimah siri Perangi Syaithan Yang diKenali ini. Firman Allah swt :


 
الذِيْنَ آمَنُوْا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيْلِ اللهِ

وَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا يُقَاتِلُوْنَ فِي سَبِيْلِ الطَّاغُوْتِ

فَقَاتِلُوْا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ

إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيْفًا

Maksudnya :

 
Orang yang beriman mereka berperang [ berjuang ] di Jalan Alah swt sementara orang yang kufur [ ingkar ], mereka berperang [ berjuang ] di jalan Toghut. Maka perangilah penolong – penolong syaithan, sesungguhnya tipu daya syaithan adalah terlalu lemah.
 

2. Ayat diatas menjelaskan kedudukan bagaimana dua kategori manusia berjuang , iaitu mereka yang beriman kepada Allah swt dan mereka yang kufur kepada Allah swt. Hanya ada dua landasan perjuangan yang dipilih. Pertama landasan Allah swt [ سبيل الله ] dan kedua ialah landasan Toghut [ سبيل الطاغوت ]
 

3. Landasan Allah swt adalah jalan perjuangan orang yang beriman sementara mereka yang kufur kepada Allah swt pastinya berada diatas Landasan Toghut. Toghut secara umumnya mempunyai banyak definisi. Antaranya ialah taarif yang disebut oleh Saiyidina Umar al Khattab Rha bahawa Toghut ialah طروق الشياطين iaitu jalan – jalan tajaan syaithan.
 

4. Ertinya, Toghut ialah jalan syaithan. Mereka yang berjuang diatas Landasan Toghut aka Jalan Syaithan maka mereka pula adalah [ أولياء الشيطان ] iaitu penolong – penolong syaithan. Penolong syaithan inilah yang diperintah oleh Allah swt. dalam ayat di atas supaya kita orang yang beriman memeranginya habis – habisan.
 

 
فَقَاتِلُوْا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ

[ Perangilah olehmu akan penolong – penolong Syaithan ]
 

5. Penolong syaithan tidak boleh dibiarkan bermaharajalela melangsungkan hasrat dan cita – cita syaithan yang dikenali untuk merosakkan ummah dan masa depan mereka.
 

6. Asasnya penolong syaithan ini akan bekerja keras untuk melunaskan apa jua agenda syaithan dan prinsip utama agenda syaithan ialah melakukan kekejian dan kemungkaran. Samaada kemungkaran sosial, kemungkaran ekonomi mahupun kemungkaran politik. Ianya merangkumi perbuatan keji seperti zina, liwat, rogol, pergaulan bebas, rasuah, penyalahgunan kuasa, penipuan, pecah amanah, penindasan dan kezaliman.
 

Firman Allah swt. surah an Nuur ayat 21 :
 

 
يَأيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا لاَ تَتَّبِعُوْا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ

وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ

Wahai orang yang beriman ! Jangan kamu ikut jejak langkah syaithan dan barangsiapa yang mengikut jejak langkah syaithan maka sesunguhnya syaithan itu mengajak melakukan perbuatan keji dan mungkar.
 

7. Orang beriman usah gentar berdepan dan menghadapinya, sungguhpun penolong - penolong syaithan yang dikenali ini adalah‘orang besar’ dan berjawatan tinggi seperti berpangkat dato seri, tan sri pula berjawatan menteri dan sebagainya. Seorang yang beriman, ia pasti yakin, mampu dan berani berjuang untuk menumpaskan syaithan yang dikenali ini termasuk segala jenis juaknya. Justeru Allah telah menegaskan bahawa tipu daya dan perancangan mereka adalah terlalu lemah. Firman Alah swt :
 

 
إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيْفًا

[ Sesungguhnya tipudaya syaithan adalah lemah ]
 


 Nasrudin bin Hassan at Tantawi

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive