HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Monday, February 15, 2016

Warga Asing Populasi Kedua Terbesar di Malaysia

Segmen populasi masyarakat yang kedua terbesar selepas orang Melayu di Malaysia adalah warga asing. Menurut data yang dikemukakan oleh Menteri Sumber Manusia pada akhir tahun 2014, jumlah keseluruhan pekerja asing berjumlah 6.7 juta orang. Jumlah tersebut telah mengatasi populasi penduduk Cina yang berjumlah sekitar 6.52 juta berdasarkan Banci Penduduk Malaysia 2010.
Jika kemasukan 1.5 juta warga Bangladesh tetap diteruskan, maka secara kasarnya jumlah warga asing di Malaysia telah melangkau 8 juta orang. Ternyata, jumlah ini sangat besar dan ia boleh mempengaruhi sosio-budaya masyarakat di Malaysia. Malah, keberadaan warga asing telah membentuk koloni-koloni mereka di lokasi tertentu terutamanya di Lembah Klang.
Contohnya dalam kes terbaru, jenayah tembak-menembak di Pasar Borong Selayang melibatkan warga Myanmar yang mendominasi kawasan tersebut. Begitu juga di sekitar kawasan Chow Kit, Kampung Pandan dan Kampung Baru juga dikenali sebagai Mini Jakarta. Adakah kerajaan mahu perkara ini terus berlaku sehingga menyebabkan rasa kurang senang penduduk tempatan?

Sebenarnya, keputusan kerajaan membenarkan kemasukan 1.5 juta warga Bangladesh ke Malaysia bercanggah dengan polisi untuk mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing. Hal ini juga akan terus menyumbang kepada masalah pengaliran wang keluar negara. Pada tahun 2012, jumlah pengaliran wang keluar mencatatkan jumlah sebanyak RM 21.7 bilion dan trend tersebut meningkat pada tahun 2013 dan 2014.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mendesak kerajaan untuk tidak terlalu simplistik membenarkan kemasukan pendatang asing ke Malaysia. Kerajaan harus meneroka inisiatif baru untuk mengurangkan pergantungan terhadap mereka dan dalam masa yang boleh terus merancakkan kelesuan ekonomi negara.

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive