HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Tuesday, December 22, 2009

Negara dalam Bahaya

Negara dalam Bahaya
Implikasi Amalan Rasuah

1. Rakyat sekali lagi dikejutkan oleh satu pendedahan yang memalukan negara apabila Menteri Pertahanan Dato' Zahid Hamidi memberitahu bahawa enjin jet pejuang F-5E bernilai RM 50 juta hilang dan beberapa barangan lain turut lesap .

2. Tidak adalah tempat yang paling selamat di dalam negara kita melainkan kawasan dibawah kawalan Kementerian Pertahanan . Malangnya kementerian ini juga gagal mempertahankan enjin jet pejuangnya , maka apa lagi sandaran keselamatan negara dan rakyat di dalam negara ini ?

3. Memalukan ! inilah sahaja kalimah yang boleh saya lafazkan sewaktu pertama kali ditanya mengenai kehilangan enjin jet pejuang negara pada tahun 2007 yang kini hangat diperkatakan . Sungguh ini memalukan negara justeru menunjukkan sistem kawalan keselamatan negara terlalu rapuh . Apa lah yang boleh diharapkan pada pertahanan negara dan para pejuangnya untuk melindungi keselamatan negara dan rakyat jika enjin jet pejuang mereka boleh hilang dan lesap .

4. Tahun 2007 ini juga mengingatkan saya bagaimana kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan bahawa terdapat ahli politik kanan menerima rasuah RM 5 juta untuk membebaskan penjenayah yang sangat dikehendaki kerana terlibat dalam pelbagai aktiviti jenayah seperti pelacuran , gengster , ah long dan lain - lain .


5. Persidangan Dewan Negara pernah diberitahu [ pada tahun 2007 ] terdapat tiga kumpulan gengster utama yang telah dikenal pasti wujud di negara ini sejak 2005 dengan jumlah anggota mencecah 17,000 orang. Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri Datuk Mohd Johari Baharum berkata kumpulan gengster Ang Bin Hoey mempunyai 122 kumpulan dengan 11,764 anggota, kumpulan Wah Kee mengetuai 40 kumpulan dengan 1,991 anggota manakala Thug Gang mempunyai 123 kumpulan dengan 3,497 anggota.

6. Pada 12 ogos 2007 melalui ruangan tetap Tun Hanif Omar [ bekas ketua polis negara ] mendedahkan di akhbar The Star bahawa terdapat 40% daripada anggota polis terlibat dengan rasuah .

7. Sementara pada 14 February 2004 , Datuk Seri Rais Yatim juga pernah mendedahkan bagaimana 18 kes rasuah yang melibatkan high profile sedang diperingkat akhir siasatan tetapi malang sehingga kini tidak lagi kedengaran sebarang tindakan diambil .

8. Ahli Parlimen Kapar
S Manikavasagam pernah seketika dulu membuat laporan kepada BPR [ kini SPRM ] apabila laman web seorang yang dituduh penjenayah, Michael Soosai yang seketika dulu dipercayai bersembunyi di India , mendedahkan kegiatan sembilan anggota polis yang terlibat secara langsung dengan rasuah.

9. Baru - baru ni kita dikejutkan dengan berita bumbung stadium Sultan Mizan runtuh di Terengganu , kemudian jambatan gantung di Dipang juga runtuh dan mengakibat hilang nyawa beberapa orang pelajar sekolah yang menggunakan jambatan tersebut . Terbaru hentian bas di Kuala Berang juga dilaporkan runtuh . Saya percaya semuanya ini adalah bermula dan berpunca dari amalan rasuah yang membarah .

10. Indeks rasuah negara di peringkat antarabangsa kini di angka 52 . Angka yang sangat memalukan dan jauh ketinggalan dari negara jiran kita Singapore . Lebih malang , tiada usaha yang serius dan berkesan dari kerajaan UMNO dan BN untuk menangani isu rasuah ini malah mereka kelihatan selesa dengan wabak rasuah yang kian menular ini . Akibatnya , keselamatan negara dan rakyat kini terancam dan berada di dalam keadaan bahaya .

6 comments:

Anonymous said...

salam ustaz..ana setuju sangat dengan pendapat ustaz...rasuah penyakit utama negara kita...selain kejahilan masyarakat..soulihya'

Anonymous said...

ni satu lg pembaziran amno dan petronas... nak taja mercedes plak dlm f1.. ari tu buat F1Malaysia...

Mercedes GP Petronas Formula One Team at : http://en.espnf1.com/mercedes/motorsport/story/5450.html

Abu Faiq said...

Asaalaamu 'alaikum sdr NHT & semua yang melayari blog ini,

Apakah yang menjadi benteng bagi seseorang drp melakukan kerja2 keji dan terkutuk, seperti kerja merompak harta negara itu? Tidak lain: ketakutannya akan balasan Allah, berupa pedih azab neraka hasil memikul dosa yang dihimpun.

Tapi, apa sangatlah harga dua buah enjin jet berbanding wang yang boleh membeli berpuluh-puluh enjin jet seumpama itu yang telah pun disonglap selama ini oleh perompak-perompak seperti itu? Hanya saja rompakan itu sistematik, pihak penyiasat hilang akal di mana mahu memulakan siasatan.

Bagaimana orang-orang seperti ini hendak bertaubat nasuha kalau tidak beres segala 'hutang' mereka dengan seluruh rakyat; pemilik
hak ke atas harta-harta yng mereka curi itu? Helo! Ada siapa-siapa hakim yang mempunyai pandangan atau cadangan bagaimana orang-orang ini dapat menyelamatkan diri & ahli-ahli mereka dari dibungkus api neraka? Tak ada? Tak apa, di dunia, mereka lepas!

Inilah buah daripada ideologi Sekularisme. Apabila sistem kufur
ini dijadikan ideologi mengatur
urusan negara dan kehidupan seluruh rakyat, Kementarian yang sepatutnya kebal daripada pencerobohan pun tidak selamat daripada menjadi lubuk maksiat. Apatah lagi kementerian yng 'tidak tahan' melihat 'rezeki' melimpah ruah di depan mata.

Belum cukupkah rakyat negeri ini rela diperdaya untuk terus mengusung & mempertahankan ideologi kufur Sekularisme-Demokrasi-Kapitalis ini?

Penmyelamat kita hanya syari'at & yang melaksanakannnya di dalam pemerintahan hanya Daulah Khilafah. Mari ke arah itu!

Anonymous said...

MALAYSIA HAS GONE DOWN TO DRAIN AS ALMOST ALL TAX PAYER MONEY GONE MISSING, LIKE PKZ,HOSPITAL,AIR PLANE ENGINE,ETC ETC AS THE BN (UMNO,MCA,MIC,GERAKAN,PPP,ETC) IS ONLY INTERESTED TO LOOK AFTER THEM SELF ONLY, JUST CHANGE THE GOV IN GE13 THEN SEE MORE SCANDLE WILL SURFACE UP.MACC SAID CAN ONLY CATCH SMALL FISH, AS FISH JAWS GOT FULL PROTECTION.

Anonymous said...

ust kata nak tolog wanita yang tertindas... tolong la isteri dr rosli allani kawan ust tu... kata pejuang nasib wanita teraniaya.. hidup ketua wanita pas3x
-jantan teraniaya

Muhammad Sabri Bin Ibrahim said...

ASSALAMU ALAIKUM DAN SALAM PERJUANGAN.

SEGALA "PENYAKIT" YANG KENA PADA "TUBUHBADAN" NEGARA MALAYSIA INI HANYA BOLEH DIUBATI DENGAN UBAT DARI AL QURAN, AL HADIS, IJMAK ULAMAK DAN QIAS.

SAMALAH JUGA DENGAN PENYAKIT RASUAH, UBATNYA IALAH DIHUKUM DENGAN HUKUMAN DARI ALLAH SWT BUKAN DARI HUKUM REKAAN AKAL MANUSIA.

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive