HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Friday, March 12, 2010

Kempen Selamatkan Negara. Vol 4

Pahang Bakal Bankrap
di bawah Kepimpinan
UMNO dan BN

1. Kemakmuran negeri Pahang kini kini terganggu dan terancam teruk gara - gara kepimpinan kerajaan UMNO dan BN yang bukan sahaja tidak cekap mentadbir dan mengurus tetapi boros , rakus , tamak dan khianat terhadap rakyat dan hasil mahsul negeri .

2. Pengurusan kewangan negeri Pahang mengalami defisit 12 tahun berturut - turut . Belanjawan negeri untuk tahun 2010 yang dibentang pada bulan November tahun lepas menunjukkan angka defisit sebanyak RM 92,481,950.00 untuk tahun yang ke 12 berturut - turut . Ini sungguh memalukan bagi sebuah negeri seperti Pahang yang didakwa makmur dan maju dibawah kepimpinan UMNO dan BN .

3. Pahang antara negeri yang boros dalam pengurusan kewangan dan hasil mahsulnya . Lihat sahaja laporan Ketua Audit Negara , setiap kali laporan dibentang ada sahaja teguran diberikan kepada pengurusan kewangan negeri Pahang . Sebagai contoh " kos service kereta exco kerajaan negeri lebih mahal dari harga pembelian kereta tersebut "

4. Pahang sedang menanti hari untuk diisytiharkan bankrap . Setelah Astana Golf & Country Club disita , diikuti pula tuntutan saman bernilai RM 63 juta oleh syarikat Seruan Gemilang Makmur yang telahpun diarah bayar oleh mahkamah kini Pahang seperti jatuh ditimpa tangga apabila berdepan pula dengan saman dari dua buah syarikat lagi iaitu Spag'n Plantation Sdn. Bhd [ RM 209 juta ] dan Upayapada (M) Sdn Bhd [ RM 24 juta ] . Kesemua saman ini melibatkan kes pembalakan .

[ Astana Golf & Country Club disita kerana kegagalan membayar tunggakan pinjaman berjumlah RM40 juta ]

[ Syarikat Spg’n telah mebuat satu cadangan Projek Ladang Hutan atas tanah kerajaan seluas 3500 ekar di Mukim Penor. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri telah meluluskan pada 16 Jun 2009. Syarikat telah membayar RM 185 325 untuk kos ukur dan penyediaan hak milik ladang. Syarikat tersebut mendakwa kerajaan negeri telah memberi pula projek berkenaan kepada syarikat lain.]

[ Syarikat Upayapadu pula melibatkan konsesi pembalakan seluas 23 000 ekar dalam daerah Raub. Syariakt menjelaskan bayaran sebanyak RM 413 086.35 merangkumi deposit, penyediaan sempadan, pemprosesan lesen dan lain lain . Namun kerajaan negeri gagal mengeluarkan lesen ]

[ Spag'n Plantation Sdn Bhd dan Upayapadu (M) Sdn Bhd turut menyaman Unit Perancangan Ekonomi Negeri dan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang kerana mengingkari janji . ]

5. Sebelumnya syarikat Asia Chart Sdn Bhd juga telah mengemukakan dua saman kepada kerajaan negeri Pahang yang bernilai hampir RM 200 juta berkait dakwaan ingkar janji dalam kes pembalakan .

6. Kerajaan negeri Pahang juga berhadapan dengan saman oleh penduduk Bukit Koman Raub berhubung projek perlombongan emas dan peneroka Lembah Klau .

7. Sementara hutang luar kerajaan negeri Pahang kini telah mencecah RM 2 bilion .

[ Sekiranya Kerajaan tidak mempunyai dana untuk menanggung operasi pentadbiran negeri , tentu sahaja rakyat akan menjadi mangsa melalui kenaikan cukai tanah , cukai pintu , tarif air dan parking kereta . Lebih parah kalau kerajaan negeri tidak mampu membayar sub - kontraktor , ia akan membayarnya dengan menggunakan tanah dan aset negeri yang lain . Akhirnya rakyat juga menjadi mangsa .]

8. Pembendaharaan balak negeri semakin pupus ekoran kes kecurian balak yang berleluasa seperti yang berlaku di Hutan Simpan Lepar , Maran dan Tersang termasuklah kerakusan dan salah urus kerajaan negeri melibatkan hasil dan sumber utama negeri Pahang ini . Sebagai contoh saya bawakan dakwan Ahli Parlimen Kuantan Yb. Fauziah Salleh :

[ Saya nak tunjukkan peta, ini adalah kawasan yang telah diluluskan untuk pembalakan dalam tempoh setahun setengah di Pahang yang melibatkan dua hutan simpan,"

“Dia punya total ialah 42 ribu ekar atau 17 ribu hektar secara total tetapi ianya dipecahkan kepada kompartmen-kompartmen yang diluluskan kurang daripada 500 hektar maksudnya tidak perlu EIA. Dan mereka melanggar sistem tanpa membuat EIA [ Penilaian Kesan Alam Sekitar ] , tanpa kelulusan EXCO. Ia terlepas dari kerajaan negeri tetapi apabila kita petakan, ia kelihatan seperti ini,"katanya.

Ujar Fuziah, tindakan tidak bertanggungjawab ini akan mengakibatkan hutan yang sepatutnya menjadi tempat tadahan air menjadi gondol dan menyebabkan kejadian banjir lumpur dan banjir kilat.

Malah menurut Fuziah, sekiranya tiada kawalan yang sewajarnya dilakukan, bandar Kuantan yang kecil berbanding dengan kawasan pembalakan tersebut mungkin akan tenggelam akibat bencana alam yang tidak dijangka.]

9. Hanya pemimpin atau kepimpinan yang beriman dan bertaqwa serta perlaksanaan syariat Allah swt sahaja yang mampu mengembalikan semula kemakmuran negeri Pahang Darul Makmur ini . Firman Allah swt :

و لو أن أهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الأرض و لكن كذبوا فأخذناهم بما كانوا يكسبون

Dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) Yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka Dengan azab seksa disebabkan apa Yang mereka telah usahakan.

Surah al A'araaf : 96

10. Justeru itu rakyat mesti bangit dan berjuang melakukan perubahan bersama agenda perjuangan Islam dengan menolak kerajaan UMNO dan BN yang telah menodai mandat rakyat sejak lebih 50 tahun lalu . Kini tiba masanya rakyat menghukum dan mendidik segala penyelewengan dan kerakusan kerajaan UMNO dan BN yang angkuh lantaran terlalu lama dan selesa memerintah sejak 50 tahun lalu .

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive