Ulama' UMNO Nafi Jihad Palestin [ siri dua ]
10. Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia rasa
terpanggil untuk menjawab kenyataan yang dikeluarkan oleh ahli majlis syura
Ilmuan Malaysia ini. Secara kesimpulannya, beliau menyatakan beberapa perkara
sebagaimana yang terdapat di dalam video tersebut.
1) Tiada jihad di Palestin
2) Memboikot barangan
Israel/Zionis adalah tindakah bodoh3) Rakyat Palestin perlu keluar dari bumi Palestin.
Ini adalah antara isi kandungan yang besar yang
telah dinyatakan di dalam video tersebut.
Tiada Jihad di Palestin
11. Beliau berhujah dengan mendatangkan firman Allah
dari surah al-Anfal ayat ke-66 yang berbunyi ;
الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ
وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ
يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ
بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿٦٦﴾
Sekarang Allah telah meringankan daripada
kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu), kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu
ada kelemahan oleh itu jika ada diantara kamu seratus orang yang sabar, nescaya
mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang dan jika ada diantara kamu seribu
orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah. Dan
(ingatlah) Allah beserta orang-orang yang sabar.
12. Beliau mentafsirkan ayat ini dengan syarat Jihad
yang menepati al-Quran adalah bilangan musuh tidak boleh lebih dua kai ganda
dari tentera Islam. Beliau juga memberikan analogi bahawa sekiranya tentera
musuh seramai 200 orang maka tentera umat Islam tidak boleh kurang daripada 100
orang dan jika ini berlaku maka tidak ada Jihad.
13. Sungguh berlainan sama sekali apa yang ditafsirkan
beliau dengan apa yang ditafsirkan oleh para ulamak mufassir yang
terkemuka.
Imam al-Hafidz Ibnu Katsir rahimahullah
menyebut di dalam tafsirnya [1];
Al-Imam menafsirkan ayat 64-66 dari surah al-Anfaal
ini di dalam bab “Anjuran memberi
semangat kepada orang lain dan manfa’at sabar”. Jelas al-Imam
menyebutkan di dalam tafsirnya bahawa Allah ta’ala memotivasikan Nabi
Nya [shallallahu ‘alaihi wasallam] dan juga orang-orang yang beriman
untuk berperang dan melawan musuh dan mengajak mereka bertarung satu lawan
satu.
14. Selain itu, Allah juga memberitahu bahawa pertolongan Allah adalah mencukupi untuk mereka [orang-orang yang beriman yang melawan musuh Allah]. Al-Imam menyebutkan pertolongan Allah tetap akan diberikan kepada المؤمنون yang berjuang meskipun jumlah musuh sangat ramai dan berlipat ganda dari kaum Muslimin dan sedikitnya orang-orang yang beriman.
15. Bahkan al-Imam hanya menyebutkan bahawa umat
Islam tidak boleh melarikan diri sekalipun jumlah musuh adalah dua kali ganda
daripada umat Islam [ketika mentafsirkan ayat 66 dari surah al-Anfaal
ini]. Sekiranya jumlah musuh lebih dua kali ganda daripada umat Islam, al-Imam
hanya menyatakan tidak wajib berperang pada ketika itu dan harus bagi umat Islam
untuk mengundurkan diri dari medan. Al-Imam tidak pula menyebut tiada
Jihad kepada umat Islam dan umat Islam wajib meninggalkan medan atau tempat
perperangan.
16. Disebutkan juga oleh al-Imamal-Jalalain di
dalam kitab tafsir mereka[2]mengenai asbabu
al-Nuzul ayat 66 dari surah al-Anfaal ini adalah ;
Ishaq ibnu Rahawaih di dalam kitab Musnadnya telah
mengenengahkan sebuah hadits melalui Ibnu Abbas radhiyallahu‘anhuma yang
telah menceritakan bahawa ketika Allah menentukan atas kaum muslimin untuk
setiap seorang daripada mereka menghadapi sepuluh orang musuh, maka hal ini
dirasakan amat berat oleh mereka. Kemudian Allah ta’ala memberikan
keringanan kepada mereka sehingga seseorang daripada mereka hanya ditentukan
menghadapi dua orang musuh saja.
17. Jika yang dimaksudkan pensyariatan jihad itu pada
jumlah tentera maka ianya merupakan salah faham terhadap hakikat jihad. Melalui
asbabu al-Nuzul ini kita dapat memahami bahawa pentingnya umat Islam
berjihad walaupun berdepan dengan musuh Allah yang jumlahnya berganda daripada kita
sehinggakan kepada sepuluh kali ganda jumlah kita. Akan tetapi, Allah memahami
kesusahan yang dihadapi oleh umat Islam untuk melaksanakannya lalu Allah meringankan
pelaksanaannya dengan ketentuan Jihad walaupun berhadapan dengan jumlah musuh
yang dua kali ganda ramai.
18. Kedua-dua ayat ini tidak lain dan tidak bukan
memberikan penjelasan kepada kita bahawa pensyariatan jihad yang tertakluk pada
jumlah atau bilangan tetapi adalah untuk memberitahu kedudukan jihad dalam
Islam yang mesti dilaksanakan walau berdepan dengan musuh Allah yang ramai.
19. Inilah yang dilakukan oleh para sahabat radhiyallahu
‘anhum ajma’in di dalam setiap peperangan ketika hayat Baginda shallallahu
‘alaihi wasallam masih hidup atau selepas kewafatan Baginda Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam. Para sahabat tetap berjuang walau jumlah mereka jauh lebih
kecil daripada tentera musuh antaranya ;
Peperangan
|
Tentera Islam
|
Tentera Musuh
|
Badar
|
313
|
1,000
|
Uhud
|
700
|
3,000
|
Ahzab
|
3,000
|
10,000
|
Khaibar
|
1,800
|
10,000
|
Muktah
|
30,000
|
100,000
|
Yarmouk
|
30,000-40,000
|
240,000
|
20. Justeru, sekiranya Jihad hanya berlaku apabila
jumlah musuh dua kali ganda dari tentera umat Islam mengapa generasi yang
terbaik selepas Rasulullah ini berperang sehingga terkorban di medan perang
sedangkan kebanyakkan dari siri-siri peperangan jumlah umat Islam jauh lebih kecil
jumlahnya berbanding tentera musuh?
21. Mungkin ustaz dari ulama’ muda Umno ini akan
menyatakan pada zaman itu masih wujud pemimpin Islam yang menyusun tentera
Islam pada ketika itu. Jadi adakah ketenteraan di Palestin yang dipimpin oleh
Hamas bukan dari pimpinan Islam? Adakah itu yang beliau maksudkan !
bersambung .....