HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Saturday, November 1, 2014

Formasi 4 - 4 - 2 : Formasi Kemenangan

Semua perhatian tertumpu ke Final Piala Malaysia yang akan berlangsung di Stadium Bukit Jalil antara Skuad Tok Gajah vs JDT. Kalau sebelum ini saya menyebut fitnah adalah antara senjata tertua di dunia yang masih aktif berfungsi, maka bolasepak pula adalah antara sukan tertua di dunia yang masih kekal sebagai sukan yang paling disukai ramai. Terutama persaingan EPL dan LA Liga yang mendapat tempat di kalangan peminat bolasepak tempatan selain Liga Super dan Piala Malaysia. Sementara Bundesliga, Serie A dan Liga Brazil juga besar reputasinya namun kurang mendapat liputan melalui media dinegara kita.

Permainan bolasepak terkenal dengan corak permainan secara berjamaah dan sekali - kali tiada permainan bolasepak dilakukan secara individu. Tanpa menafikan skil individu itu juga penting dan menyumbang kepada kemenangan pasukan seperti nama - nama besar dalam sukan ini, Pele, Maradona, Ronaldo Brazil, Zidane, Messi, Ronaldo Portugal dan lain-lain, kehebatan sesebuah pasukan sebenarnya banyak bergantung kepada kekuatan atau kekentalan formasi yang dipersembahkan dan pastinya secara kolektif. Bukti mudah, Ronaldo dianggap mesin gol bagi Real Madrid tetapi tidak mencapai reputasi serupa sewaktu mewakili pasukan negaranya Portugal.

Pahang biasanya menggunakan formasi 4 - 4 - 2 bagi mencipta kemenangan bergaya. Namun pasukan JDT juga mempunyai formasi tersendiri bagi memburu kejayaan yang mereka idamkan. Masing - masing telah buat persiapan rapi. Hanya kesilapan dan kegagalan bertindak secara jama’ie (kolektif) membuat mereka kecundang. Kita boleh saksikan malam ini. Kelalaian dan kealpaan berperanan di posisi masing-masing akan membawa padah kepada pasukan. Hilang fokus pada amanah yang disandang juga faktor kepincangan yang menghancurkan harapan pasukan dan penyokong mereka. Begitulah perjuangan kita dengan jamaah ini. Jangan leka dan jangan hilang fokus. Tunai amanah sebaik mungkin. 

Jangan tinggal posisi yang diamanah. Ingat pesan Allah;
وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً
“Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan barangan amanah kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak (dan kamu tewas tergadah).” (surah al-Nisa’ : 102)
Post a Comment

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 018 590 8890
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Follow by Email

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive