HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Saturday, May 23, 2015

Tiada Dikotomi Ulamak Profesional

Status keahlian PAS hanyalah “Ahli PAS”. Kad ahli Presiden PAS tertera “Ahli PAS” sama dengan kad ahli-ahli PAS yang lain iaitu status “Ahli PAS”. PAS tidak membezakan ulamak mahupun profesional dan aktivis jauh sekali meminggirkan sebahagian dari sebahagian yang lainnya. Sebaliknya sinergi  ulamak, profesional dan aktivis adalah satu asas kukuh dalam PAS sejak awal penubuhannya sehingga kini. Tidak sepatutnya berlaku pertembungan antara ulamak dan profesional mahupun aktivis.

Pertembungan yang berlaku bukanlah pertembungan antara ulamak dan profesional. Sebaliknya pertembungan yang wujud itu adalah dari aliran pemikiran yang bertentangan prinsip dan akar fikirnya serta bercanggah dengan keabsahan manhaj PAS yang didokong. Wujudnya mereka yang tiada disiplin berjamaah, mengkhianati jamaah dengan membocorkan rahsia, menikam kepimpinan sendiri dari belakang, melunturkan nilai taat dan wala' kepada jamaah dan sebagainya. Pertembungan ini tidak mewakili ulamak atau profesional tetapi mewakili pemikiran yang dianutnya.

Tamatkan teori dan persepsi pertembungan ulamak dan profesional justeru ia bukan isu sebenar yang berlaku. Sebaliknya semua mesti bangkit pertahankan dasar, prinsip, agenda perjuangan dan pemikiran Islam yang tulen dari anasir yang mahu merosakkannya. Jangan benarkan parti diresapi pemikiran yang asing dan bertentangan dengan manhaj perjuangan Islam yang kita dokong.

Pemikiran sedemikian bagaikan virus yang boleh melumpuhkan jamaah dan memusnahkan identiti perjuangan kita. Kenali pembawa virus ini dengan cermat, tepat, adil dan saksama serta segera bertindak menghalangnya. Jangan izinkan mereka membuat onar, keliru dan celarukan pemikiran ahli PAS.  Namun jangan semborono dan fitnah melulu. Jangan pula salah sasar kepada mereka yang tidak berkenaan. Awasi saraf musuh yang mencetus fitnah dan adu domba. Elakkan bertindak secara emosional dan dendam peribadi. Dapatkan maklumat yang betul dan tidak menyebarkan berita yang salah dan separuh masak.

Nasrudin Hassan
Timbalan Pengerusi 1
Lajnah Dakwah PAS Pusat

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive