HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Tuesday, May 12, 2015

Kita Berjuang Kerana Dasar Islam atau Dasar Pakatan?

Pakatan Rakyat bergoncang hebat dek kerana isu Perlaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (Hudud-EKJS). DAP semakin lantang dan berani mempertikaikannya malah lebih nekad apabila mereka secara terbuka menentangnya di tengah-tengah laman kota Darul Naim.

Mereka begitu galak bagaikan mendapat peluang yang ditunggu-tunggu sekian lama. Lebih menarik apabila ada pihak yang sengaja mengundang dan memberi pentas terbuka kepada mereka, satu tindakan yang saya yakin tidak berani dilakukan sewaktu hayat hidup al-Marhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz rahimahullah.

Secara zahirnya di hadapan kita terdapat dua pihak.
Pihak Pertama : Pihak yang terus berjuang kearah perlaksanaan EKJS khasnya di bumi Kelantan justeru ia adalah syariat yang mesti diperjuang dan ditegakkan. Firman Allah swt:
وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ
Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. - al-Maidah : 49

Namun, dalam masa yang sama mengharapkan Pakatan Rakyat dapat mendokong cita-cita suci itu sebagai undang-undang alternatif kepada kegagalan undang-undang hari ini dalam menangani peningkatan jenayah dan mungkar. 

Kalaupun ada dari kalangan parti kompenan Pakatan Rakyat tidak bersetuju dengan perlaksanaan EKJS, sekurang-kurangnya mereka tidak menentang secara terbuka dan berpada dengan persefahaman yang telah dicapai iaitu agree to disagree - setuju untuk tidak bersetuju.
Pihak Kedua : Pihak yang kedua pula mengutamakan Pakatan Rakyat sebagai satu gabungan parti yang dilihat mampu menjatuhkan UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang. Mereka tidak mahu perlaksanaan EKJS ini menjadi penghalang kepada cita-cita itu. Pastikan menang terlebih dahulu, nescaya Islam boleh dilaksanakan kemudian.
Pilihan saya ialah meneruskan perjuangan Islam, menentang kezaliman, membela golongan tertindas, menabur bakti kebajikan, berdakwah tanpa rasa penat serta bosan dan mendaulatkan syariat Allah swt di bumi tercinta ini. Ia adalah perjuangan warisan daripada Baginda Rasulullah saw. Ia tidak akan dihentikan hanya semata-mata kerana mahu berkuasa, tetapi sebaliknya gigih berjuang mencari kuasa untuk melaksanakan warisan Rasulullah saw.

Inilah juga manifestasi dari salah satu bait lagu PAS yang selalu kita nyanyikan :

~Berjuanglah wahai Ansorullah
Dengan matlamat daulah islamiah
Berkorbanlah wahai yang beriman
Dengan harta dan segenap kepunyaan~

Saya mengharapkan pilihan saya juga adalah pilihan anda semua. Kita mahu Pakatan Rakyat yang utuh dan menghormati prinsip perjuangan kita, justeru apa yang kita perjuangkan ini adalah wahyu Tuhan yang Maha Mencipta. Tiada kompromi dan toleransi untuk menolaknya. Ia adalah muktamad dari Tuhan Yang Maha Adil lagi Maha Perkasa. 

Kita boleh kompromi dan toleransi ke arah melaksanakannya bukan menentang dan menolaknya. Maka berfikirlah 1001 jalan untuk menjayakan hasrat perlaksanaan EKJS tersebut, BUKAN mencari 1001 dalih untuk tidak melaksanakannya. Sekian.

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive