HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Sunday, December 6, 2015

Apa Definisi Ponteng Sidang Parlimen?

Adakah ia bermakna, tidur berehat, goyang kaki di rumah sambil makan gaji buta seperti yang didakwa oleh mereka?

Sebagai contoh, seorang pensyarah universiti, ada masa kelas dibatalkan kerana dia perlu hadir ke kursus,seminar, pembentangan kertas kerja atas urusan rasmi, adakah Pensyarah itu ponteng kerja kerana tidak mengajar di bilik kuliah?

Contoh lain, Ahli Parlimen yang juga seorang Menteri Besar, adakah dia perlu berada di dalam Dewan setiap hari dari pagi sampai ke malam?

Adakah apabila dia tidak hadir ke Dewan kerana perlu mempengerusikan mesyuarat Exco, rasmi program, bertemu masyarakat, itu juga boleh dituduh ponteng?

Untuk rekod, YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Ahli Parlimen Marang yang merupakan Presiden PAS merangkap Naib Presiden Kesatuan Ulama Sedunia itu, hadir ke Parlimen pada setiap kali sesi soaljawab lisan soalan beliau yang dijawab secara live oleh Menteri, beliau juga hadir ketika giliran membahaskan Bajet 2016.

Adapun ketidakhadiran beliau ketika sesi pengundian atas pertembungan dengan urusan lain yang disusun lebih awal.

Bagi yang tidak tahu, tidak ada dinyatakan dalam takwim Dewan, bilakah tarikh dan masa pengundian akan dibuat. Pernah ia dibuat pada waktu Maghrib, ada juga pukul 11 malam, dan sebenarnya lebih banyak keadaan undian dibuat secara suara majoriti sahaja.

Yang biasanya kekecohan di alam maya ini berlaku kerana maklumat yang disebar itu ketika pengundian belah-bahagi dibuat, iaitu setiap undi Ahli Parlimen direkod secara bertulis. Tidak kurang juga Ahli Parlimen yang hanya muncul ketika pengundian sedangkan waktu sesi perbahasan yang lama dan panjang itu, ghaib entah ke mana.

Setakat dalam pengetahuan saya, Tuan Guru Presiden PAS ini jadual tugasan kerja beliau padat, entah bila waktu rehatnya. Handphone yang dipakai juga jenis lama, tiada screen colour apatah lagi touch screen. Masa lapangnya diisi dengan menulis dan membaca bahan ilmiah.

Pengalaman peribadi saya pernah bersembang santai dengan beliau membuatkan diri ini rasa begitu kerdil dan jahil.

Dalam santai, segala kata-kata yang dilafazkan itu dengan fakta,dalil dan hujjah, sebab itu bagi sesiapa yang rajin menyalin apa ucapan yang disampaikan oleh Tuan Guru Presiden PAS, ia bagaikan menulis buku ilmiah.

Kepada yang begitu rajin menyerang, memperlekeh, memperli Tuan Guru Presiden PAS, moga suatu ketika hari nanti kamu akan tersedar bahawa segala caci-nista itu sedikit pun tidak melemahkan semangat juang beliau.

Menjelang minggu akhir sidang Parlimen, Tuan Guru Presiden PAS ke luar negara atas urusan kerja, bukannya bercuti suka-ria mahupun melancong sana-sini.

Beliau hadir atas jemputan menyampaikan ucapan di persidangan tahunan peringkat antarabangsa di Turki, beliau mengadakan pertemuan rasmi dengan Mufti Kerajaan Oman, dan kini menghadiri Mesyuarat Kesatuan Ulama Sedunia yang dipengerusikan oleh Syeikh Yusof al-Qardhawi.

Adakah Ulama ini sedang ponteng makan angin?

Kepada Allah, kita berserah untuk menilai segala apa tuduhan dan fitnah yang dilemparkan kepada Tuan Guru Presiden PAS.

SYED AHMAD FADHLI
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive