HIDUP BIAR BERMARUAH. MATI BIAR SYAHID

Monday, December 21, 2015

Warna Itu Mengikut Sibghah-Nya

Jalan dakwah itu sangat berliku, ia menuntut kesabaran dan kecekalan yang bersangatan. PAS telah mengharunginya sekian lama, penentangan habis-habisan dari musuh politik terutama Umno sejak ia ditubuhkan sehingga kini, begitu juga dengan parti-parti lain yang tidak bersetuju dengan PAS terus menerus memberikan tekanan kepada PAS sama ada terhadap dasar perjuangan PAS sehinggalah kepada perkara “bengik”.

Hinggakan warna baju yang serupa dengan Presiden Umno, dipakai oleh Tuan Guru Presiden PAS pun menjadi sasaran politik kontra musuh PAS. Bingar satu Malaysia dengan wirid “UG”, hingga tidak mencukupi butir tasbih, dari pagi hingga malamnya, disambung lagi pada waktu tahajudnya. Begitulah cabaran perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS, sentiasa dicemburui sama ada perjuangannya mahupun penampilannya.

Dari hujung rambut hingga ke hujung jari kaki PAS cuba disakiti sejak sekian lama, namun PAS tetap bangun berdiri, tidak pernah rebah dengan kesakitan difitnah oleh musuh dari luar dan dalam. Sifat anjal dan elastik perjuangan Islam melantunkan kembali fitnah itu kepada musuhnya. Begitulah sifatnya Islam yang diturunkan oleh Allah. Fitnah orang yang membawanya hanya akan melantunkan kembali kehinaan itu kepada-Nya.

PAS sebagai sebuah parti Islam, ia mula bergerak dan bernadi melalui sebaran dakwah, lalu ia membentuk sebuah tarbiyyah atau persediaan kekuatan dalaman kepada para amilin dan pendokongnya untuk berhadapan dengan sebarang ancaman perjuangannya. Kerana itu PAS tidak rebah meskipun musuhnya masuk beramai-ramai untuk menghancurkannya atau pun beramai-ramai pula keluar dari PAS dengan tujuan untuk melemahkannya.

Dengan tarbiyyah ia melahirkan kekuatan aqidah perjuangan, kemudian lahir pula kekuatan penyatuan dari pendokongnya yang ikhlas bersatu mempertahankan dasarnya dari dirobek oleh musuhnya, ia juga mendorong untuk para amilin PAS berkorban untuk menyediakan kekuatan fizikal samaada dari sudut nyawa, tenaga dan harta benda, bersesuaian dengan firman Allah:
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ
“Dan buatlah persediaan untuk mereka dari apa yang terdaya dari kekuatan...” (al-Anfal ayat 60)

Dari kekuatan inilah kita melihat PAS berjaya memenuhi setiap ruang bidang dakwah yang diperlukan oleh sebuah parti Islam dan masyarakat Malaysia. Dengan kekuatan ini PAS mampu melangkah ke dalam gerak kerja pelaksanaan dakwah seperti menubuhkan sekolah agama, sama ada dari peringkat pra-sekolah hingga kepada pusat pendidikan bertaraf kolej universiti, menerbitkan Harakah, membina markas, menganjurkan seminar dan pelbagai lagi gerak kerja dakwah yang tidak terhitung banyaknya bagi memenuhi tuntutan parti dan dakwah.

Ini sangat dicemburui oleh musuhnya, PAS hidup dengan Islam, PAS bekerja untuk Islam, yang beza parti lain dengan PAS ialah Islam, bukan yang lain-lain. PAS tidak rabun warna, sehinggakan tidak kenal mana satu ideologi manusia dan yang mana satu syariat Allah yang pasti akan mencorakkan berbezaan warna kehidupan manusia yang menganut dan mengikutinya. Setiap warna kehidupan dan perjuangan manusia akan mengikut “Sibghah” ataupun celupan, siapa yang mengambil “Sibghah” Allah maka Islam-lah yang akan mewarnai kehidupannya, begitulah sebaliknya.
Amilin PAS ditarbiyyah agar sentiasa merendami diri didalam “Sibghah” Allah, bagi membentuk sebuah jamaah yang didalamnya penuh dengan keberkatan, ahli PAS di Tarbiyyah jangan sekali-kali mengambil “Sibghah” yang lain, biar serupa warna bajunya, jangan sekali serupa dari sudut Aqidahnya dengan kekufuran, kerana satu masa nanti kita semuanya akan sedondon, memakai kafan yang putih, tidak mengira apa fahaman politik, tetapi yang membezakan kita nanti ialah siapa yang beriman dan siapa yang kufur.

Rosli Abdul Jabar
Pesuruhjaya PAS Pahang

0 comments:

Personal Info

"Seorang insan yang mahu berjuang menegakkan Islam dengan mengerahkan seluruh keupayaan diri. Perjuangan tidak akan berakhir hari ini sebagaimana ia tidak bermula hari ini."
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi


Parliament: Temerloh (P.88)
Location: Pusat Komuniti, No 8 Tingkat 1, Jalan Chengal Baru 2, Pusat Perniagaan Chengal,
28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Phone: 019 980 8181
Fax:
019 916 8182
Email: tantawy08@yahoo.com

Popular Posts

Recent Posts

    Esei Dakwah

    Esei Tarbiyah

    Total Pageviews

    Blog Archive